تمرینات فانکشنال؛ حقیقی یا بنگاه مالی؟

تمرینات فانکشنال؛ حقیقی یا بنگاه مالی؟

ابداع روش­های نوین تمرینی و تناسب اندام در چند سال اخیر رونق به سزایی داشته است، در این بین برخی از افراد از این فرصت نهایت استفاده را کرده و به دنبال کسب سود مالی درصدد آموزش این روش­ها برآمده­اند و این روش­ها را به نوعی متفاوت و خاص جلوه داده­اند.

در این مطلب به بررسی تمرینات فانکشنال(عملکردی) می­پردازیم، تا ابهامات موجود را از بین برده و اصل مطلب را برای خواننده آشکار سازیم.

چیستی تمرینات فانکشنال

همانطور که از نام آن پیداست مربوط به عملکرد می­شود، خواه این عملکرد در میدان مسابقه به نمایش گذاشته شود یا در زندگی روزمره به کار گرفته شود. در حقیقت هر تمرینی که بتواند عملکرد فرد را ارتقا دهد برچسب تمرینات عملکردی دریافت می­کند.

در تعاریف این نوع تمرینات آورده شده است که به جای تمرین دادن یک عضله باید یک حرکت را تمرین داد، ولی بگذارید پا از این تعریف فراتر گذاشته و بگوییم که حتی تمرین دادن یک عضله نیز می­تواند عملکردی باشد!!

چگونه ؟  فرض کنید فردی توانایی بالا رفتن از پله­ها را به دلیل ضعف عضلات پایین تنه از دست داده باشد، خب به سادگی می­توان حتی با تقویت عضلات به صورت جداگانه نیز عملکرد فرد را ارتقا دهیم.

 نکته مهم اینجاست که در تعاریف غرق نشویم.

نحوه طراحی تمرینات فانکشنال

مهم ترین و کلیدی ترین نکته در طراحی تمرینات فانکشنال شناسایی نیازهای فرد مراجعه کننده می‌باشد، پس از ارزیابی ابتدایی می­توان بر اساس نیازهای فرد تمرین طراحی نمود و دیدید که تمامی تمرینات می­توانند نقش تمرینات عملکردی را داشته باشند. لازم به ذکر است که در طراحی تمرینات باید از تمرینات ساده به پیچیده و ازتمرینات مرکزی به پیرامونی پیشرفت کرد.

 ورزشکاران حرفه ای چطور ؟

در مورد ورزشکاران  بحث کمی پیچیدگی دارد، پس از بررسی ابتدایی ورزشکار و یافتن نیازهای وی حالا نوبت به طراحی تمرینات می­رسد.

در طراحی تمرینات فانکشنال برای ورزشکاران باید سه نکته اساسی را در نظر گرفت، یک الگوهای حرکتی ورزش مورد نظر، دو عضلات درگیر در آن رشته و سه سیستم های انرژی و نیاز های فیزیولوژیک دخیل در اجرا، با به کارگیری این سه نکته می­توان تمرینات عملکردی مناسب را برای ورزشکار طراحی نمود.

جمع بندی نهایی

در این مطلب آموختیم که تمامی انواع حرکت نیز می­توانند عملکردی باشند به علاوه سه نکته مهم در طراحی تمرینات عملکردی برای ورزشکاران را نیز فرا گرفتیم.

در نگاه کلی این نوع تمرینات خیلی پیچیدگی ندارند و متاسفانه برخی با سودجویی در سال­های اخیر این تمرینات را خیلی پیچیده و فوق العاده نشان داده­اند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *