گردشگری ورزشی بر پایه آب

گردشگری ورزشی بر پایه آب

از دیرباز آب، بعنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و همچنین، فاکتوری پرطرفدار در فعالیت‌های ورزشی، نقش بی‌رقیبی داشته است. جالب است که بدانیم گردشگری ورزشی بر پایه‌ی آب، بخش مهمی از گردشگری ورزشی را تشکیل می‌دهد. تعداد زیادی از ورزش‌های آبی که روی آب، در کنار آب و یا در داخل آب انجام می‌شود، علاوه بر ورزشکاران حرفه‌ای در میان عموم مردم، مقبولیت و طرفداران بسیاری دارد. از نیمه دوم قرن بیستم، گردشگری ورزشی بر پایه‌ی آب، خصوصا در غرب آمریکا و مناطق صنعتی رشد فزاینده‌ای را آغاز کرد. از آن‌جا که برخی از رشته‌های ورزش‌های آبی، نیاز به فضای بخصوصی برای انجام فعالیت دارند، مناطق گردشگری که فضا را مناسب ارزیابی می‌کردند، جهت جذب و پذیرش ورزشکاران و گردشگران ورزشی علاقمند، دست به توسعه زیرساخت‌ها و تبلیغات فراوانی زدند. بسیاری از فعالیت‌های ورزشی آبی، در بین عموم مردم بعنوان یک تفریح مهیج، پذیرفته شده و روز‌به‌روز به تعداد علاقمندان آن افزوده می‌شود. در این بین فعالیت‌های جدیدی که برپایه یک فعالیت ورزشی، شکل گرفته و به نحوی چاشنی هیجان یا لذت مضاعف بر آن افزوده شده، گردشگران ورزشی را برای انتخاب مقاصد گردشگری جدید و متفاوت، ترغیب می‌کند.

گردشگر ورزشی برمبنای آب، می‌تواند با توجه به بودجه خود، تعطیلاتی جذاب و باب میل را از میان طیف گسترده فعالیت‌های این دسته از گردشگری ورزشی، انتخاب کند. از فعالیت‌هایی لوکس که نیاز به تجهیزات بخصوص و گران‌قیمت دارد و آن دسته از گردشگران را که بدنبال تعطیلات و ورزشی خاص هستند اقناع می‌کند، گرفته تا ورزش‌هایی چون شنا، غواصی، رفتینگ، قایق‌رانی، ماهیگیری، موج‌سواری‌، شیرجه، اسکی روی آب و … که از ورزش‌های معمول و محبوبی است که طرفداران بسیاری دارد و نسبتا اقتصادی است. همچنین تفریحاتی چون عکاسی، پیاده‌روی، هاکی و فوتبال، تیراندازی، غواصی عمیق و آزاد زیرآب و یوگا روی آب، از جمله فعالیت‌های ورزشی بر مبنای رشته‌های ورزشی هستند که دوست‌داشتنی، جذاب و فراموش نشدنی و قابل تکرار هستند.

فیلیپین، تایلند، هاوایی، هندوراس، مالزی، اندونزی، موزامبیک، استرالیا، مکزیک و … از جمله مقاصد گردشگری ورزشی بر مبنای آب هستند که سالانه میلیون‌ها گردشگر را پذیرفته و با ارائه خدماتی متفاوت تجربه‌ی خوشایند انجام فعالیت‌های ورزشی لذت‌بخش را برای مسافران خود به ارمغان می‌آورند. غواصی در محفظه‌ای قابل اطمینان در میان کوسه‌های خطرناک یا یا شنا در میان آب‌های فوق سرد یخچال‌های روسیه و یا قطب، می‌تواند تعداد زیادی گردشگر را که بدنبال فرصتی برای بالابردن آدرنالین هستند اغوا کند.  

در ایران سواحل دریای خزر و خلیج فارس پایگاه های اصلی گردشگران ورزشی آبی محسوب می شوند. بسیاری از تفریحات آبی مثل انواع غواصی‌ها، قایق‌رانی، جت اسکی، پاراسل، ماهیگیری و … را می‌توان در پایگاه‌های خصوصی ایجاد شده در این نواحی، تجربه کرد. غواصی و عکاسی در اعماق خلیج فارس در نزدیکی ساحل مرجان کیش، از بیادماندنی‌ترین لحظاتی است که گردشگران را مسحور خود می‌کند.

برای تجربه رفتینگ نیز می‌توان به اصفهان و شهرکرد سر زد. رفتینگ دارای سطح‌بندی‌های مشخصی است که گردشگر ورزشی را از ورزشکار حرفه‌ای متمایز می‌کند.

از آن‌جا که کشور ما ایران دارای منابع طبیعی و پتانسیل قابل توجهی است، بنظر می‌رسد که با استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورهای جهان و برنامه‌ریزی مناسب و خصوصی‌سازی این بخش، می‌توان به رشد چشمگیری در گردشگری ورزشی برمبنای آب دست یافت که در صورت عملکردی مطلوب منجر به توسعه این بخش از گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.

فروغ جهان تیغ اکبرزاده

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *