رشته تربیت بدنی در دانشگاه فنی حرفه ای

رشته تربیت بدنی در دانشگاه فنی حرفه ای

دکتر مهدی دستگردی
سرپرست دفتر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فنی حرفه ای

معرفی دانشگاه و مزیت های آن:
دانشگاه فنی و حرفه ای دارای 184 شعبه در سراسر کشور می باشد و در حال سرویس دهی به 180 هزار دانشجو است.
این دانشگاه دارای بیشترین تعداد دانشجوی روزانه است. فعالیت این دانشگاه قبل از انقلاب با نام انستیتو پرورش تکنسین و قبل از سال 1390 تحت نظر مجتمع پیامبر اعظم بود. این دانشگاه توجه ویژه‌ای به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مقاطع کاردانی و کارشناسی دارد.
جالب است بدانید که 60 الی 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه مشغول به کار می‌شوند. طبق نظرسنجی از کارکنان و اساتید دانشگاه، اغلب این افراد تمایل داشتند که فرزندانشان در همین دانشگاه تحصیل کنند که این نشان دهنده موفقیت دانشگاه فنی و حرفه ای در ارتباط با صنعت است.
یکی از دلایل اینکه من به این دانشگاه علاقه مند شدم این بود که این دانشگاه فضای بسیار مناسبی هم برای آموزش دادن و هم یاد گرفتن دارد.
دانشجویان بسیار خوبی در این دانشگاه وجود دارند که در هنرستان ۳ سال این رشته را گذرانده اند و از پایه خوبی نسبت به سایر دانشگاه‌ها بهره‌مند هستند و وقتی برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا اقدام می‌کنند از دانش خوبی برخوردارند.

دیگر نقاط قوت دانشگاه:
نقطه قوت این دانشگاه تنوع بالای رشته های تدریس شده در آن است، همچنین وجود آزمایشگاهها و کارگاهها، به بالا رفتن کیفیت این دانشگاه کمک کرده است.

گرایش های تربیت بدنی:
در مقطع کاردانی دانشجویان میتوانند در رشته تربیت بدنی مشغول به تحصیل شوند و برای کارشناسی در گرایش مدیریت و مربیگری ورزش جذب دانشجو صورت می‌گیرد.
سرفصل های رشته تربیت بدنی در این مرکز آموزشی تغییراتی داشته است که آن را نزدیک به رشته تربیت بدنی کارآفرین کرده است.
رشته های دیگری از قبیل خبرنگاری ورزشی و تاسیسات ورزشی نیز در آینده نزدیک به رشته های این دانشگاه اضافه خواهند شد.
رشته های موجود در این دانشگاه به صورت شناور وجود دارند، بدین معنی که با بالارفتن نیاز جامعه به وجود می آیند و ممکن است بعد از سال‌ها و کم شدن نیاز از بین بروند.
در سال‌های اخیر تعداد دانشجوی تربیت بدنی جذب شده بالا و بالاتر رفته است زیرا در حال حاضر خانواده ها و عموم مردم نسبت به بازار کار رشته تربیت بدنی خوشبین شده‌اند.

مزیت تربیت بدنی:
از فاکتورهای مهم تحصیل در رشته تربیت بدنی می‌توان به حفظ سلامت بدنی که یک موهبت بسیار ارزشمند برای انسان است، نام برد. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این رشته این است که دانشجویان می توانند در حین تحصیل از ورزش در رشته‌های مفرحی مانند فوتبال و والیبال استفاده کنند کمااینکه در رشته‌های دیگر به دلیل شرایط کلاس ها این امکان فراهم نیست.
دیگر علت تحصیل در این رشته میتواند بازار کار گسترده ی آن باشد.اما متاسفانه در حال حاضر بیشتر پست‌ها و سمت‌هایی که باید در اختیار فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی باشد، توسط افراد دیگر اشغال شده است، از وزیر ورزش و روسای فدراسیون ها تا داور و آنالیزور ها.

بهترین دانشکده های تربیت بدنی:
در حال حاضر به دلیل تک‌جنسیتی بودن واحدهای این دانشگاه، می توان دانشکده امام علی صفادشت برای آقایان و دانشکده شریعتی برای بانوان از واحدهای سرآمد بخش تربیت بدنی می باشند که در هر دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرند. دانشگاه شهید منتظری مشهد، دانشگاه کرمان و محمود‌آباد نیز از واحدهای باسابقه در تدریس تربیت بدنی می باشند.

سخن آخر و پیشنهاد:
یکی از اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر برای این دانشگاه افتاده است تخصیص بودجه 022 میلیارد تومانی برای تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های این دانشگاه می‌باشد که 52 دانشکده تربیت بدنی دانشگاه نیز از این موهبت بی نصیب نماندند.
دانشکده فنی و حرفه‌ای ارتباط بسیار نزدیکی با صنعت دارد و واحدهای ارتباط با صنعت دانشگاه خیلی بر این موضوع کار کردند. برای مثال اساتید تازه جذب شده در سال اول استخدام شان موظف هستند برای ارتباط با صنعت طرحی ارائه دهند و تا تکمیل شدن آن طرح پای آن حضور پیدا کنند.دانشجویان نیز در حین تحصیل می بایست به کارآموزی و کارورزی بپردازند تا تجربه لازم را برای بعد از فارغ التحصیلی کسب نمایند.
پیشنهاد من به دانشجویان تربیت بدنی این است که از روز اول شروع به تحصیل شان در دانشگاه به دنبال کسب تجربه و اشتغال در صنایع و اماکن مرتبط باشند. این تجربه ممکن است مربیگری و یا ارتباط با کارگاه ها و شرکت های ساخت لوازم و دستگاه های مرتبط با تربیت بدنی باشد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *