با استرس و اضطراب آشتی کنیم!

با استرس و اضطراب آشتی کنیم!

برای رهایی از دست این مشکلات چه کنیم؟

برای پاسخ به این سوال، می خواهیم دعوتتان کنیم به چالشی به نام «چالش تفکر».

چالش 1: چرا استرس و اضطراب به وجود می آیند؟

چالش 2: چرا وقتی که ما می خواهیم استرس و اضطراب نباشند، باز هستند؟

چالش 3: اگر استرس و اضطراب نباشند، آیا همه چیز رو به راه خواهد بود؟

دلیل اصلی احساس استرس و اضطراب ما، ترشح هورمون آدرنالین می باشد.

گاهی اوقات آدرنالین به سادگی در بدن ما ترشح می شود تا ما را برای مسابقه آماده کند، اما ذهن ما علائم ترشح آدرنالین را ناشی از «عصبی بودن» و آشوب تفسیر می کند.

احساس می کند که بهم ریخته است، اما دریغ از اینکه بدن ما می‌داند که چه واکنشی باید نشان دهد و ما را دوباره برای فعالیت مؤثر آماده کند.

پس تفسیر درست ما از این وضعیت می‌تواند این چنین باشد:

«این احساسی که در وجود من است، یعنی آدرنالین در تمام بدن من پخش شده است، پس من برای مسابقه آماده ام».

به یاد داشته باشیم که بیشترین سهم ایجاد استرس و اضطراب در وجود ما مربوط به نگرش ها و طرز تفکرات ماست. اگر استرس و اضطراب به اندازه کافی نباشند، ما حرکتی به سمت موفقیت و کسب نتیجه مطلوب نخواهیم داشت، به صورت کلی بی خیال مسابقه خواهیم بود، اگر هم بیش از حد باشند، به عملکرد ما آسیب خواهند زد.

عملکرد هر ورزشکاری به انداره خاص خودش تحت تأثیر استرس و اضطراب قرار می‌گیرد، ورزشکارانی هستند که تحت استرس و فشار، عملکرد خوبی از خود نشان می دهند، در مقابل ورزشکارانی هم هستند که با کمترین میزان استرس و اضطراب، عملکردشان مختل می‌شود.‏ بنابراین، میزان تأثیر استرس و اضطراب بر عملکرد خود را پیدا کنید. به این موضوع خوب فکر کنید که نگرش شما به استرس و اضطراب چگونه است؟ 

اگر نگرش شما به استرس و اضطراب، منفی است و آنها را مخل عملکرد خود می‌دانید، در ابتدا یک بار دیگر تفسیر خود از علائم اضطراب را اصلاح کنید.

بهروز اکبرزاده

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *