آیا بدون تماشاگر، امتیاز میزبانی معنا دارد؟

آیا بدون تماشاگر، امتیاز میزبانی معنا دارد؟

فوتبال بدون تماشگر را اگر نگوییم هیچ چیز نیست، قطعا متفاوت است. چهره و صدای متفاوتی دارد. اگر 6 هفته ی آغازین رقابت ها بعد از قرنطینه را در نظر بگیریم، با توجه به کم بودن نمونه ها، نمیتوان به قطعیت نظری داد ولی آمار قابل تامل است.

6 بازی اول بعد از قرنطینه در بوندسلیگا، 11 (20 درصد) پیروزی را برای میزبان ، 16 (29 درصد) مساوی و 28 (50 درصد) برد برای مهمان ها به ارمغان آورد که این درصد ها قبل از این دوران، 43.3 برای میزبان، 34.5 برای مساوی و 21.9 برای برد مهمان ها بوده است. در سال قبل هم درصد پیروزی میزبان ها در کل فصل 45 درصد بوده است.

آمار نتایج بازی ها در 5 لیگ معتبر اروپایی قبل کورونا:

نام لیگدرصد برد میزباندرصد مساویدرصد برد مهمان
لیگ 14825.126.9
لالیگا47.827.924.3
لیگ برتر44.82530.2
سری آ40.222.737.1
بوندسلیگا43.334.521.9

بدلیل اینکه این نتایج برای یک فصل نیمه تمام است، ممکن است دقت کافی نداشته باشد، زیرا ممکن است در بازی های انجام شده، میزبان قوی یا ضعیف بوده باشد اما تغییر این آمار بعد از ادامه ی بازی ها بسیار دراماتیک است. ممکن است که عجیب بودن بازی بدون حضور تماشاگر و با رعایت فاصله اجتماعی برای تیم های میزبان حتی آزار دهنده تر از این شرایط برای تیم مهمان باشد، اما آشنایی با محیط بالاخره باید تاثیر مثبتی را داشته باشد.  برای مثال تیری آنری می گفت که در هایبوری، با یک نگاه به تابلو های تبلیغاتی یا نور آن منطقه ی زمین، متوجه می شده است که دقیقا در کجای زمین قرار دارد. احتمالا همچنین اتفاقی برای بازیکنان دیگر هم اتفاق می افتد.

جمعیت و نبودشان تغییر ایجاد میکنند: یکی از تاثیرات واضح آن، تاثیریست که میتوانند روی داور و قضاوت او بگذارند. برای مثال، در بازی دورتموند و بایرن مونیخ، وقتی شوت ارلینگ هالند بعد از برخورد با دست بواتنگ  به کرنر رفت، اگر دیوار زرد هیاهو به پا می کرد احتمالا کرنر انقدر سریع زده نمی شد و داور برای چک کردن ویدیو می رفت و به احتمال قوی پنالتی گرفته می شد.

اما تاثیرات واضح دیگر نیز وجود دارد. دانشگاه ردینگ بریتانیا 191 بازی  اروپایی و بازی های 5 لیگ معتبر که از سال 2002 تا شروع قرنطینه پشت در های بسته انجام شده را بررسی کرد. جالب است بدانید که در این مدت 0 بازی بدون تماشاگر لیگ آلمان و انگلیس ، 1 بازی در لالیگا و بقیه بازی های بدون تماشاگر در ایتالیا و فرانسه معتبر برگزار شده است. نتایج این تحقیق بسیار جالب بود. با حضور تماشاگر ها، 46 درصد بازی ها را تیم های میزبان و 26 درصد را میهمان ها برده بودند و وقتی بازی های بدون تماشاگر بررسی شدن این درصد ها به ترتیب 36 و 34 شدند که به این معنیست که 10 درصد از میزان پیروزی میزبان ها کاسته شده است.

اگرچه 191 بازی جمعه ی آماری بالایی به حساب نمی آید، قابل بسط دادن است. همچنین ممکن است فاکتور های دیگری نیز در این میان ایفای نقش کنند؛ تیمی که مجازات شده که پشت در های بسته بازی کند، احتمالا در شرایط روحی مناسبی در آن زمان نیست.

این تحقیق همچنین نشان داده که تیم های مهمان به نسبت بازی های با تماشاگر 0.5 کارت زرد هر بازی کمتر دریافت کرده اند. این تحقی همچنین نشان داده که کم کردن تعداد اماشاگر ها از 60000 نفر به 25000 نفر تاثیر چندانی روی تعداد کارت های زرد و قرمز ندارد. اینجا 2 احتمال مطرح مربوز به هم است: 1. داور تحت تاثیر تماشاگر قرار می گیرد و اینکه این فشار کمتر شود، تاثیر چندان روی او نمیگذارد. مهم بودن آن فشار است. برای مثال در فصل گذشته آلمان، تعداد کارت ها قبل و بعد از بسته شدن در های استادیوم ها تغییری نکرد، چون به میزانی که از کارت زرد میهمان ها کاسته، به کارت های میزبان ها اضافه شد. این می تواند ببه دلیل فشار وارد بر داور و یا این حقیقت که تیم بازنده خطاهای کارت دار بیشتری مرتکب می شود، باشد.

داور ها فقط بخشی از این معادله هستند.  دینامیک بازی ها نیز تغییر کرده است. وابسته به سبک بازی تیم ها، از شدت پرس کردن ها از زمان شروع بازی ها 10 الی 15 درصد کمتر شده است که ممکن است بخاطر شرایط فیزیکی بازیکن ها و یا عدم هماهنگیشان بخاطر تمرین های جداگانه در طول قرنطینه  باشد. نکته ی جالب تر این است که تعداد گل های زده شده از ضربات آزاد بالا تر رفته (احتمالا بخاطر کم شدن تمارین دفاعی) ولی اینکه این چه تاثیری روی تیم های مهمان میتواند داشته باشد، هنوز مشخص نیست.

حالا که مهمان بودن در بازی ها آسان تر و ورزشگاه ها یک دست تر شده است، امتیاز میزبانی درحال از دست دادن جایگاه خود است.

جالب است بدانید:

وقتی کی لیگ کره جنوبی بدون تماشاگر دوباره آغاز به کار کرد، اف سی سئول تصمیم گرفت که بجای تماشاگر ها از عروسک هایی با سایز واقعی استفاده کند تا جایگاه تماشاگران خالی نماند و به نظر ایده ی بی نظیری میرسد تا اینکه بینندگان تلویزیون به نظرشان رسید که باشگاه جایگاه را با عروسک های جنسی پر کرده است!!

همانطور که باشگاه اصرار داشت که این عروسک ها، مانکن های درجه یک هستند و نه عروسک های جنسی،در آخر مجبور به پذیرش این موضوع شدند که این ها را از کارخانه ای دریافت کردند که این نوع عروسک ها را  تولید می کرده است. اف سی سئول بعد از این ماجرا، به بزرگترین جریمه ی تاریخ لیگ کره محکوم شد و 81 هزار دلار پرداخت کرد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *