معرفی رشته ورزشی – پتانک

معرفی رشته ورزشی – پتانک


پتانک یک رشته ورزشی جذاب و مفرح تمرکزی و مهارتی است که در دو بخش قهرمانی و همگانی در دنیا و زیر مجموعه کمیته بولس فدراسیون بولینگ و بیلیارد و بولس کشورمان می باشد.
این رشته زیر مجموعه رشته های بولس می باشد که دارای فدراسیون جهانی و همچنین مسابقات جهانی است.
فدراسیون جهانی این رشته در سال 1958 در شهر مارسی فرانسه تاسیس شد و Fipjp فدراسیون جهانی این رشته است.
مهمترین دستاورد این رشته به رسمیت شناختن آن توسط IOC بود.

امروزه پتانک به عنوان یک ورزش رسمی در چندین رویداد جهانی است. مسابقات جهانی، بازی های مدیترانه ای، بازی های آسیایی از جمله مهمترین رویدادهای رسمی در دنیا است که همه ساله برگزار می گردد
این رشته مثل خیلی از رشته های دیگر ریشه در آداب و رسوم سنتی ما ایرانیان دارد. بازی هایی مثل دال پلان، بلوط بازی، گردوبازی، تیله بازی از جمله این بازی ها هستند.
داشتن قوانین ساده این رشته باعث شده که خیلی از افراد جذب به این بازی مهیج شوند، بطوری که ظرف مدت زمان 10 دقیقه می توان قوانین ابتدایی این بازی را آموخت و از بازی کردن آن لذت برد.
در این بازی بازیکنان می بایست گوی های فلزی خود را به توپ کوچک به نام جک نزدیک کنند تا صاحب امتیاز شوند.

از مهمترین ویژگی های این رشته:

  • بدون محدودیت سنی از هفت سال تا زمانیکه فرد قادر به گرفتن گوی در دست باشد قابل اجرا است.
  • امکانات و تجهیزاتی خاصی برای این رشته نیاز نیست فقط با داشتن چند گوی و یک سطح صاف قابل دسترس می باشد.
  • این رشته در دو بخش قهرمانی و همگانی امکان برگزاری دارد.
  • بسیار مفرح و نشاط آور است.
  • بصورت خانوادگی قابل اجرا می باشد.
  • افراد معلول و کم توان نیز می توانند به این رشته بپردازند.

تاریخچه این رشته در ایران:
در سال 1388 این رشته توسط سازمان تربیت بدنی ثبت شد و مسئولیت آن به فدراسیون بولینگ و بیلیارد سپرده شد و کلمه بولس به این فدراسیون اضافه شد.
خاستگاه این رشته در کشور ما استان فارس است که بسیاری از ورزشکاران در دو بخش آقایان و بانوان به این رشته بصورت آماتور و حرفه ای می پردازند.
بیش از 20 استان کشور بصورت فعال درگیر این رشته هستند و همه ساله مسابقات و رویدادهای متعددی در این زمینه برگزار می کنند.
هم اکنون این رشته در دو بخش کارگری و بیماران خاص بصورت جدی دنبال می شود و ورزشکارانی از این دو حوزه به مسابقات جهانی راه پیدا کردند و صاحب مدال هستند.
در حال حاضر 300 ورزشکار در کشور هم در بخش زنان و هم مردان بصورت حرفه ای این رشته رو دنبال می کنند و بیش از 1000 نفر هم بصورت تفریحی و خانوادگی علاقه مند به این رشته هستند و در کنار خانواده از این ورزش مهیج لذت می برند.

نقش بچه های تربیت بدنی در این رشته:
دانش آموختگان حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی می توانند با‌ گذراندن دوره های توجیهی، دانش افزایی، مربیگری و داوری این رشته با فدراسیون و کمیته بولس کشور همکاری نمایند.
از دانش آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی درخواست دارم ضمن آشنایی بیشتر با این گونه رشته های مفرح و همگانی نسبت به معرفی آن به عموم جامعه اقدام نمایند

ضمناً کمیته بولس کشور به منظور تعمیم و توسعه این رشته در سراسر کشور از دانشجویان تربیت بدنی و دیگر اقشار جامعه در زمینه های مختلف دعوت به همکاری می نماید.

حمایت فدراسیون از مراکز باشگاهی:
رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد و بولس جناب آقای دکتر هاشم اسکندری با توجه به تاکید بر همگانی کردن این رشته در سراسر کشور حمایت همه جانبه ی خود را از این رشته اعلام داشته است.
اولویت این کمیته ابتدا توسعه ورزش همگانی از طریق این رشته کم هزینه و قابل دسترس و سپس شناسایی استعدادهای مختلف در این رشته و کسب عنوان ها و مقام های آسیایی و جهانی است.
با توجه به تاکیدات مسئولین ورزش کشور به پرداختن ورزش همگانی توسط آحاد جامعه بنده این رشته کم هزینه و بدون محدودیت سنی و جنسی رو به همه اقشار مختلف جامعه توصیه می کنم.

حرف آخر…
امیدوارم هر چه زودتر سایه بیماری کرونا از سر کشور عزیزمان برداشته شود تا بتوانیم رقابتها و برنامه های پیش بینی شده رشته پتانک رو عملیاتی نماییم. بنده یقین دارم این رشته در آینده ای نه چندان دور به عنوان یکی از رشته های پر طرفدار کشور عزیزمان معرفی خواهد شد.

علی سلطانپور – رئیس کمیته بولس فدراسیون بولینگ و بیلیارد و بولس

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *