فرصت های گردشگری در ورزش

فرصت های گردشگری در ورزش

از حوزه‌های جالب و هیجان‌انگیزی که مدت زمان زیادی نیز از پیدایش رسمی آن نگذشته، گردشگری ورزشی است. دنیایی که زیبایی و جذابیت خود را مدیون والدین قدرتمند خود، یعنی صنعت ورزش و صنعت گردشگری می‌باشد. تمایل کشورها به توسعه و بهره‌برداری از این پتانسیل روزبه‌روز افزایش می‌باید و هر سرزمینی به دنبال گسترش زیرساخت‌های موردنیاز است تا سهم خود را در این بازار به‌دست آورد.

گردشگر ورزشی کیست؟

برخلاف باور عموم مردم گردشگران ورزشی، الزاما ورزشکاران رقابتی یا حرفه‌ای نیستند و هزینه سفر و تجهیزات این دسته از گردشگران ممکن است بیش از تصور شما باشد. این افراد معمولا مجلات تخصصی در این زمینه مطالعه کرده و پیگیر قهرمانان ورزشی خود هستند.

گردشگران ورزشی را میتوان در گروههای زیر دستهبندی کرد:

– مسافرانی که انتخاب مقصد سفر آنها بر اساس امکان انجام ورزشی خاص است. مثل قایقرانی در رودخانه خروشان.

– ورزشکاران آماتور رشتههایی مانند اسکی و قایقرانی و … که برای شرکت در تورنمنت، رقابتها و یا دورههای آموزشی شرکت میکنند.

– متخصصانی که یک تیم ورزشی را در سفر همراهی میکنند. مثل مربیان و کادر پزشکی و …

– مدیران و کارکنان باشگاههای حرفهای یا آماتور.

– داورانی و ناظرانی که به منظور ارزیابی و بررسی یا بازدیدهای منظم از رویدادهای ورزشی به سفر میروند.

– روزنامهنگاران، خبرنگاران و عوامل رادیو و تلویزیونی که برای پوشش خبری سفر میکنند.

– طرفداران ورزش که به منظور حمایت و تماشای رقابتها بصورت انفرادی یا سازمانیافته مسافرت میکنند.

– گردشگرانی که قصد دانستن چگونگی انجام یک ورزش یا کسب اطلاعات بهروز در زمینهی ورزش مورد علاقه خود را دارند.

جالب است بدانیم گردشگری ورزشی بیش از 21 میلیون سفر بین‌المللی در سال را شامل می‌شود و سالیانه رشدی حدود ۶ درصد دارد. 01 درصد از صنعت گردشگری جهان، مربوط به گردشگری ورزشی می‌باشد.

بیش‌ترین گردشگران ورزشی از کشورهای انگلستان، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، دانمارک، سوئد و فنلاند می‌باشند و از هر ۴ گردشگر ایتالیایی، یک نفر مقصد خود را بر اساس ورزش مورد علاقه خود انتخاب می‌کند.

سهم گردشگری ورزشی از تولید ناخالص ملی بعضی کشورها چون استرالیا بیش از 54 درصد است.

در مورد انتخاب مقاصد سفر توسط گردشگران ورزشی، 53 درصد از طریق جست‌و‌جو در وبسایت‌ها و ۳۲ درصد با توجه به شنیده‌های آن‌ها از دوستان و آشنایان است.

علی رغم این‌که کشور ایران، 1 درصد از وسعت و 1 درصد از جمعیت جهان را در بردارد، سهم کوچکی از گردشگری ورودی و خروجی دنیا، در مقایسه با کشورهای گردشگری محور، مانند ترکیه، یونان و اسپانیا، دارد. گرچه آمار گردشگران ورزشی، از مراکز رسمی اعلام نشده است، به نظر می‌رسد که این بخش از گردشگری برای گردشگران خروجی، عمدتاً برای شرکت در رویدادهای مهم ورزشی، مانند جام جهانی، و گردشگران ورودی عمدتاً برای رویدادهای ورزشی چون مسابقات جهانی و یا مسابقات ورزش‌های سنتی، می باشد. از یک برآورد سرانگشتی، چنین بر می‌آید که حجم گردشگری ورزشی ایران، سهم بسیار کوچکی از گردشگری ورزشی جهان است.

در ماه‌های اخیر که دنیا دچار پاندمی کرونا شده، صنعت گردشگری جهان بخصوص گردشگری ورزشی، آسیب جدی دیده است، زیرا نه تنها مانند دیگر انواع گردشگری از مسافران خارجی محروم گردیده، بلکه برگزاری رویدادهای ورزشی داخلی نیز عموماً ملغی شده‌اند. لذا در شرایط کنونی می توان به جرأت ادعا نمود که گردشگری ورزشی جهان تا مرز تعطیلی کامل، پیش رفته است.

بنظر می‌رسد دنیای گردشگری ورزشی که با بازاریابی ورزشی عجین شده، قدرتی بالقوه است که در آینده هر دو صنعت والد خود را شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فروغ جهان تیغ اکبرزاده
کارشناس ارشد مدیریت ورزش

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *