مسیر ثبت اختراع 2

مسیر ثبت اختراع 2

مفهوم اختراع به معنی ساخت و تولید یک محصول جدید است که پیشتر به صورت فکری ناب و یا یک تئوری کارآ به نظر می‌رسیده است.
گواهی ثبت اختراع، از طرف نهادهای حاکمیتی به ابداعاتی اعطا می‌گردد که در قالب یک درخواست ثبت اختراع، به این ادارات ارائه می شود و ادارات ثبت اختراع، با توجه به شرایط قانونی تعریف شده برای تعیین اختراع، آن درخواست را قابل ثبت تشخیص می دهند.
در واقع، هر محصول ساخته دست بشر، الزاماً اختراع نیست. بطور کلی یک ایده برای اینکه بعنوان یک اختراع ثبت گردد باید سه شرط زیر را داشته باشد:

  • جدید بودن
  • گام ابتکاری
  • گام صنعتی
    بعد از اینکه از این شرایط مطمئن شدید مرحله اول ورود به سایت اداره ثبت اختراعات و ثبت نام در آن است:
    سایت اداره ثبت اختراعات و مالکیت فکری
    راهنمای مراحل ثبت نام را نیز می توانید از لینک زیر دریافت کنید:
    راهنمای ثبت اختراع در سایت اداره اختراعات
    از آنجایی که این مراحل بسیار ساده و عموما راهنماهای فراوانی در اکثر سایت ها دارد، از بیان آن صرفنظر می کردیم و بیشتر تمرکز خود را بر روی موضوعاتی می بریم که بیشترین چالش ها را در داوری دارد که یک مخترع اگر آن را رعایت کند از بخش داوری براحتی میتواند عبور کرده و در سریعترین حالت ممکن محصول خود را ثبت نماید.
    در ابتدای امر لازم به ذکر است که پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی متولی امر داوری ثبت اختراعات در حیطه علوم ورزشی در کشور می باشد که این مهم با هماهنگی و نظارت سازمان ثبت اسناد کشور می باشد.

داوری های دقیق و موشکافانه
مخترعین عزیز و صاحبان ایده باید مطلع باشند که روند انجام داوری با دقت بسیار بالا و توسط داوران دوره دیده انجام می گردد که این کار توسط جستجو در پایگاه های اطلاعاتی ثبت اختراعات در داخل و خارج کشور انجام می شود. بنابراین احتمال تأیید ایده هایی که قبلاً با عناوین مشابه ثبت شده باشد وجود ندارد. بنابراین لازم است که مخترعین قبل از ارسال اظهارنامه و پرداخت هزینه داوری از عدم وجود دستگاه مشابه یقین حاصل نموده باشند. برای این امر می توانند نام ایده و طرح خود را در پایگاه های اطلاعاتی مانند espacenet، iripo، google patent، us patent، patent scope همانندیابی کنند.

شناسه IPC چیست؟
International Patent Classifiction یکی از شناسه های مورد نیاز برای ثبت هر اختراع می باشد که انتظار می رود مخترعین در فایل اظهارنامه خود این کد را ثبت نمایند. ثبت دقیق این کد سبب داوری سریعتر و حصول نتیجه در زمان کوتاه تر خواهد شد. این شناسه مشتمل بر چند حرف و عدد می باشد که در نهایت نشان دهنده طبقه ای است که اختراع در آن حیطه قرار می گیرد. به عنوان مثال در کد A63B 23/00 ، حرف A نشان دهنده طبقه نیازهای انسانی، عدد 63 نشان دهنده طبقه ورزش، حرف B نشان دهنده طبقه تجهیزات بدنسازی، ژیمناستیک و شنا وعدد 32/00 نشان دهنده طبقه تجهیزات تقویت کننده تنها یک قسمت از بدن می باشد. مخترعین برای تعیین دقیق این شناسه می توانند به سایت WIPO مراجعه و وارد لینک International Patent Classification شده و طبقه دستگاه خود را به درستی انتخاب کنند.
ادامه دارد…

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *