آشنایی با بیونیک

آشنایی با بیونیک

بیونیک علمی است بر گرفته از الهامات طبیعی، ساختار بدنی موجودات زنده و نحوه ی زندگی و عملکرد موجودات در طبیعت است. ملاحظات طراحی و ساخت الهام گرفته از طبیعت را بیونیک («بیون» به معنی واحد زندگی و «ایک» به معنی مشابه است) می گویند.

تمام موجودات هستی خلقتی شگفت انگیز دارند و اگر انسان برای ساخت سازه از مورچه یا زنبور عسل ایده بگیرد به مراتب سازه ای محکمتر و با اصول مهندسی ساخته است. اگر با نگاه به تاری که عنکبوت می سازد بتوانید ایده ای برای ساخت در ذهن خود پرورش دهید، یعنی شما چه بدانید چه ندانید از علم بیونیک بهره گرفته اید.

کاربرد علم بیونیک در ورزش: در بسیاری از سازه هایی که در مسابقات ورزشی استفاده می گردد، از علم و اصول بیونیک استفاده شده است. ساخت اندام های مصنوعی برای ورزشکاران، ملاحظات ساخت پیراهن ها و کفش های ورزشی و ساخت اتومبیل های مسابقه ای همگی نشات گرفته از علم بیونیک است. به عنوان مثال ساخت تجهیزات ورزش های هوایی مانند وینگ سوت، که آن از سنجاب پرنده و خفاش ایده گرفته شده و یا طراحی لباس غواصی خز دار که از شیر دریایی الهام گرفته است، از جمله وسایلی است که در ورزش های هیجان انگیز امروزی استفاده می شود.

علم بیونیک در طراحی مجتمع های ورزشی: با استفاده از دانش بیونیک و اثبات تاثیر آن در استحکام سازه های ورزشی میتوان سازه های ورزشی را طوری طراحی کرد که هم از  زیبایی شناسى نیازهای هنری را برآورده نماید و هم کاهش صدمات زیست محیطی را در برداشته باشد. مانند ساخت پیست اسکی شبیه لانه سازی مورچه که دالانهای متعدد دارد.        

بنابراین در انتها از شما خوانندگانِ گرامی و همراه می خواهم که از این پس با دقت بیشتری به محیط پیرامون خود و طبیعت نگاه کنید و زاویه ی دیدی متفاوت با رویکرد علمی و الهام گیرنده از طبیعت داشته باشید.

مرضیه جمیلی

کارشناس ارشد مدیریت ورزش

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *