میناب – جغرافیای ورزش

میناب – جغرافیای ورزش

میناب یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. میناب دومین شهر بزرگ هرمزگان و سرزمینی جلگه‌ای است که به‌علت داشتن منابع آب شرب به‌ویژه رودخانه میناب، یکی از قطب‌های کشاورزی هرمزگان است که در قدیم نیز «گلستان جنوب» هم خوانده می‌شد.

ترکیب قومی میناب از فارسی‌زبانان هرمزی (مینابی)، عرب‌های حاشیه خلیج فارس، بلوچ‌ها و بشاگردی‌ها است.

جمعیت: 73170 تن در سال 1395

ارتفاع از سطح دریا:                           ۱۶ متر

میانگین دمای سالانه:                      21 ۵۵

روزهای یخبندان سالانه:                           ۰

  مناطق ویژه ورزشی (طبیعی):

ساحل دریا و سد استقلال

ورزش های ساحلی را می توان به عنوان یکی از ارکان اصلی ورزش این شهر را نام برد. در سد استقلال امکاناتی وجود دارد مانند پیست ها که برای ورزشهای آبی و به خصوص آب‌های آرام بسیار کارا است.

این شهر به دلیل داشتن آب و هوایی به مانند کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌تواند زمینه کافی برای انجام برخی ورزش ها مانند بدمینتون را فراهم کند.

  مناطق ویژه ورزشی(ساختمانی):

در حال حاضر به جز چند سالانه سرپوشیده، زمین چمن مصنوعی، سالنهای رزمی شخصی ساز و ورزشگاه 01 هزار نفری افتتاح نشده، امکانات ویژه ورزشی خاصی در این شهر وجود ندارد و امکانات ورزشی در شرایط فعلی به علت سو مدیریت و عدم نگهداری مناسب بیشتر در حال تخریب می باشند.

  سابقه های میزبانی مسابقات ورزشی

میناب سابقه میزبانی ورزش های مختلف را در سطح مسابقات استانی دارد، اما در سال های دور تیم‌های باسابقه فوتبالی نیز به ورزشگاه جهانگیر امینی برای بازی می‌آمدند. از دیگر سوابق فوتبالی این شهر می‌توان به بازی تیم کلونی میناب در مقابل تیم ملی فوتبال ایران قبل از سال 75 اشاره کرد. بعد از سال 75 نیز میزبان مسابقات دسته دو و سه فوتبال و بسکتبال و همینطور مسابقات والیبال منطقه ای بوده است. این شهر برگزار کننده اردوهای قایقرانی و مسابقات استانی و شهرستانی آموزش و پرورش نیز بوده است.

  پتانسیل های موجود ورزشی

پیست سد میناب که مسیر مستقیم و قابل قبولی دارد، برای ورزش های مختلف ورزشی مانند قایقرانی در زمان مسئولیت آقای دنیا مالی مورد استفاده قرار گرفت و تیم های ملی برای انجام تمرین های خود می توانند از آن استفاده کنند.

  ورزش های بومی

درا،رمازا و دارکِلَکا و هفت سنگ

  ورزش های محبوب

به صورت تقریبی می توان از فوتبال به عنوان محبوب ترین ورزش این شهر به نام برد، اما به دلیل استعدادهای فراوان ورزشی در این شهر وجود دارد، ورزش های دیگری مانند پارکور و اسکیت نیز از طرفداران زیادی برخوردار هستند.

  سطح امکانات ورزشی

این شهر علیرغم نداشتن امکانات، انسانهای نابغه و با استعدادی دارد که همچنان در سطح بالای علمی و ورزشی می‌درخشند. متاسفانه بسیاری از نخبگان ورزشی و علمی این شهر برای دسترسی به امکانات مناسب و انجام تمرینات از این شهر مهاجرت می‌کنند.

  پر افتخارترین رشته های ورزشی شهر

از افتخار آفرینی های این شهر در سطح بین المللی می توان به رشته پرورش اندام، دو و میدانی جانبازان و معلولین، اشاره کرد. همچنین در تیم ملی والیبال نشسته، والیبال ساحلی در رده‌های پایه، بسکتبال ملی، بسکتبال دانش آموزی نمایندگانی دارد.

در فوتبال نیز در تیم های راه آهن، ذوب آهن و فولاد خوزستان در سطح لیگ‌های برتر دوم و سوم، شهروندان میناب حضور دارند.

در اردوهای استعدادیابی و اردوهای بدمینتون میتوان درخشش مینابی ها را به چشم دید و حتی قایقرانی بانوان که به دلیل سوء مدیریت در حال از بین رفتن است، بیانگر استعدادهای بی نظیر این شهرستان است.

  نسبت ورزشکاران مرد و زن

به دلیل مسائل فرهنگی در این شهر آقایان بیشترین فعالیت دارند، اما در طرف دیگر نیز بانوان این خطه استعداد های خود را در زمینه های مختلف ورزشی از جمله اسکیت، قایقرانی و والیبال نشسته ثابت کرده اند و به تیم‌های ملی راه پیدا کردند. استعدادی که از نسل جدید بانوان این شهر در زمینه شده است، مسئولین را وادار کرده به همان اندازه ورزش آقایان به آنها بها داده شود، از محدودیتهای خود صرف نظر کرده و بانوان را به عنوان ورزشکاران حرفه‌ای بپذیرند. با این حال فعالیت بدنی برای اغلب آقایان به منظور ایجاد سلامت بدنی خود می‌باشد، اما بانوان پتانسیل فعالیت در سطح قهرمانی و رشد زیادی از خود نشان داده‌اند.

  معروفترین امکانات ورزشی شهر

ورزشگاه شهید جهانگیر امینی میناب، زمین چمن شهرداری، استخر سرپوشیده ای که سال هاست تعطیل شده، سالن ورزشی یادگار امام به عنوان میزبان مسابقات ورزشی استفاده می شود را می‌توان به عنوان اماکن ورزشی شهر نام برد.

  اگر مسئول ورزش شهر بودید چه امکاناتی را برای ورزش شهر در نظر میگرفتید؟

شهر یک کمترین امکانات را دارد ولی از منابع انسانی با استعداد و خوبی برخوردار است می‌تواند از کمترین امکانات نیز بیشترین استفاده را ببرد. برنامه ریزی بر اساس شرایط اقلیمی ، استعداد افراد و نیاز ها و کار مطالعاتی برای سنجش پیشرفت و نیازها،می تواند کمک شایانی به این شهر و خطه بکند. سوء مدیریت ها و عدم انجام مطالعه های علمی در سال های گذشته باعث شده که پروژه ها و بودجه هایی که برای احداث ورزشگاه ها در این شهر اختصاص یافته به طور چشمگیری کاهش یابد و یا از بین برود.

  اگر شما مسئول شهر بودید روی چه ورزش هایی سرمایه گذاری می کردید؟

با توجه به جمعیت، استعدادهای حال حاضر، نیاز شهر میناب، مربیان و ورزشکاران قهرمانی، اهمیت ورزش های همگانی و سلامت عمومی، می‌توان برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داد و از این پتانسیل‌ها استفاده کرد. این شهر در زمینه ورزش های ساحلی، بدمینتون و ورزشهای رزمی پتانسیل و ابزار لازم را داراست و می‌توان  از ورزشکاران این خطه در صورت ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انتظار درخشش بیشتری داشت.

  ویژگی خاص مردم شهر

 از ویژگی‌های بارز مردم این شهر می توان به روحیه ایستادگی، قناعت و سخت کوشی اشاره کرد.

  سخن آخر…

امیدوارم در نهایت مردم این شهر و این کشور، افراد متخصص، به دور از طرز تفکر هایشان و به واسطه سطح فکری آن ها، در جایگاه مناسب خود قرار گیرند و مدیریت بالادستی حاکم بتواند از نیروهای انسانی خوبی که در کشور وجود دارد،برای پیشبرد اهداف اصلی هر بخش استفاده نمایند و آنچه به سود مردم است، اتفاق بیفتد.

محمد دالخال

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *