دانشگاه پالاسکی اولموک چک

دانشگاه پالاسکی اولموک چک

دانشگاه پالاسکی اولموک چک قدیمی ترین دانشگاه در موراویا و دومین دانشگاه قدیمی در جمهوری چک است. این دانشگاه در سال ۱۵۷۳ به عنوان یک دانشگاه دولتی پایه گذاری شد و در ابتدا فقط به ارائه کورس های تحصیلی در زمینه الهیات می پرداخت اما بعد ها در زمینه های فلسفه، حقوق و پزشکی هم شروع به فعالیت نمود. در حال حاضر این دانشگاه نمونه موفقی از یک دانشگاه قدیمی در یک شهر کوچک است. شهر اولموک بالاترین میزان تراکم دانشجویان در اروپای مرکزی را دارد. اولموک شهری زیبا و قدیمی، با طبیعت احاطه شده و پذیرای دانشجویان بسیاری از سرتاسر دنیا است.

تاریخچه این دانشگاه بسیار پیچیده است و داستان های زیادی را به خود دیده. در سال های ۱۵۹۹ و ۱۶۲۳ به دلایل مختلف این دانشگاه برای مدتی بسته شد. در سال ۱۵۹۹ به دلیل بروز بیماری طاعون و در سال ۱۶۲۳ به دلیل شورش بوهمیان در جنگی سی ساله در های دانشگاه به روی دانشجویان بسته شد.

این دانشگاه در سال ۱۵۶۴ توسط اسقف مارک خوون ز اولوموس بازسازی شد و تا سال ۱۵۶۷ یهودیان اداره دانشگاه اولموک را به عهده داشتند. دانشجویان این دانشگاه در گذشته ای پر سوز و گداز و همراه با ارتش و جنگ های این کشور سهیم هستند. حال که کمی از تاریخچه این دانشگاه خواندیم، به معرفی دانشگاه پلاکی اولموک می پردازیم.

با جای گرفتن در رتبه 650-601 دنیا عنوان پنجمین دانشگاه برتر کشور جمهوری چک به دانشگاه پالاسکی می رسد؛ دانشگاهی که در سال 1573 تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی چک به حساب می آید.

شهرت و اعتبار دانشگاه پالاسکی تنها به منطقه اروپای مرکزی محدود نمی شود. به ویژه برای تحصیل در رشته هایی مثل زبان های مدرن و زبان شناسی، Palacký University in Olomouc را باید گزینه ای قابل توجه دانست. گواه این ادعا هم ارزیابی‌ های QS به تفکیک رشته های تحصیلی است که دانشگاه پالاسکی را جزو 300 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در رشته های یادشده شناخته است.

در حال حاضر بیش از 17 هزار دانشجو در 250 دوره تحصیلی دانشگاه پالاسکی و در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند. زبان اصلی آموزش در Palacký University in Olomouc چکی است، ولی این دانشگاه دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی به زبان های خارجی و همچنین برنامه های مشترک با همکاری سایر دانشگاه های بین المللی را هم ارائه می دهد.

۱حقیقتا دانشگاه های دیگری مثله انگلیس و آلمان بودند که برایه این دانشگاه ها پذیرش داشتم اما با توجه به شرایط مالی که داشتم و همچنین مقدار هزینه ای که سالانه تنها به یک دانشجوی بین المللی در مقطع دکتری تعلق می گرفت هم هزینه خوابگاه و هم هزینه تحصیل ام رو ساپورت میکردوکمک خوبی بود حداقل برا شروع که من نمی‌خواستم هزینه زیادی رو شخصا خرج کنم به جز هزینه ی خوراک و حمل نقل به نسبت هزینه ی خوبی بود چون برا من بحث مالی خیلی مهم تر بود البته اگر بحث سربازی مطرح نبود میتونستم یکی دوسال دیگه صبر کنم و دانشگاه های بهتری برم ولی به خاطر بحث سربازی و اینکه میدونستم اگر برم سربازی امکان داره دیگه از کشور نتونم خارج شم مجبور شدم اینجا رو انتخاب کنم این دیدگاه من بود درحالی که با توجه با دانشگاهی که ارشدم رو خونده بودم و سطحی که داشتم میتونستم خیلی دانشگاه های بهتر رو انتخاب کنم ولی خب شرایط زندگی، متاهل بودن و مسائلی از این قبیل باعث شد که من این دانشگاه رو انتخاب کنم

_۳این دانشگاه در مقطع ارشد دو گرایش داره یکیش APAهست که میشه

adapted physical activity

دومی PAAl هست

physical activity and active living

ولی برای مقطع دکتری فقط یک گرایش دارند کرانتوپولوژی و بعد از اون خوده دانشجو انتخاب می‌کنه که با چه استادی چه رشته ای رو کار کنه من خودم چون بیومکانیک خونده بودم همین رو انتخاب کردم ولی در آخر دانشجوها فارغ‌التحصیل رشته کینانترووپولوژی می شن

_۴هزینه ها به نسبت حقوقی که مردم درمیارن خوبه الان هر بلیط یک ساعته اتوبوسش به پول الان ایران میشه ۱۸هزار تومن ولی خب اگه دانشجو زیر ۲۶سال باشی میتونید بلیط سه ماهه به قیمت ۴۵۰کرون بگیرید به پول الان ایران میشه تقریبا ۴۵۰هزار تومن یا ی مقدار حتی بیشتر واگه  دانشجو ی بالای  ۲۶سال یا فرد عادی باشی دو برابر میشه ینی ۹۰۰کرون تقریبا یک میلیون تومان برا بلیط سه ماهه

_۵شهر اولوموتس به نسبت شهر کوچکیه درواقع کل جمعیت استان اولوموتس چیزی حدود ۱۰۰ هزارنفر است و چون دانشجوها چیزی حدود ۳۰تا۳۵درصدجمعیت رو تشکیل میدن وقتی تابستون میشه و دانشجوها نیستن جمعیت افت پیدا می‌کنه و تقریبا به شهر پیرمرد پیرزن ها تبدیل میشه چون اکثرا دانشجوها رفتن و اینجا بیشتر مردم خوده اینجا به نسبت سنه بالایی دارند به این دلیل از جایی که ما زندگیم میکنیم که حومه شهر تا مرکز شهر پیاده حدودا ۲۰دقیقه راهه و شهر به نسبت کوچیکیه  و افراد می تونن مسیرها و پیاده یا با دوچرخه مسیر هارو برن اونایی که دوچرخه شخصی ندارند سیستم حمل و نقل دوچرخه ای خوبی وجود داره که میشه ازاونا استفاده کرددرغیر این صورت از  اتوبوس هم برا حمل نقل درون شهری میشه استفاده کرد

در رابطه بااین سوال باید بگم که بیشتر تمرکزم رو روی انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های اصلی تحصیلی گذاشگذاشتم و اگر منظور فعالیت‌های از قبیل تعامل با دانشجوهای کشور های دیگه در مراسم ها و دورهمی های مختلف است که به تبادل فرهنگی بپردازند بعله شرکت داشتم و سعی ام در تعامل و ارتباط بوده ولی در رابطه با موضوعات دیگه فعالیت‌های در واقع فرادرسی خیر فعالیت خاصی نداشتم.

بله سلف غذاخوری هم داریم و در دانشکده‌های مختلف سلف های جداگانه هستش و با توجه به موقعیت قرارگیری دانشکده‌ها سلف های مختلف نزدیک با آنها به عنوان ..من زا ..هستند. کیفیت این غذاها به اندازه کیفیت غذاهای رستوران های خوب شهر که قیمت هاش ۴ یا ۵ برابر هست نیست ولی کیفیت قابل قبول و خوبی دارد با توجه بهاینکه از کجای ایران باشید مزاج غذای شما ممکنه سازگار یا خیلی دور باشه از غذاهای اینجا. من چون قسمت های مختلف ایران زندگی کردم  مزاج من سازگار و هیچ مشکل خاصی پیدا نکردم .ولی تو ایران شاید بیشتر مشکل پیدا می‌کردم به مشکلات دل درد و غیره برمیخوردم. و اینجا خب منوی غذای مختلفی داره که می تونید انتخاب کنید

در دانشکده‌های مختلف این موضوع متفاوت است ولی در تمام دنیا ن فقط ایران در دانشکده‌های علوم ورزشی ساپورت مالی پایین هستش ولی در خیلی از رشته های دکترا و پست دکترا که من اینجا میبینم هزینه‌های خیلی خوبی برای انجام پروژه‌های مختلف از طرف شرکت های مختلف به دانشجویان داده میشه.

آمار دقیق میزان دانشجویان بین المللی دانشکده تربیت بدنی اینجا رو میشه از طریق سایت مشاهده کرد ولی با توجه به اطلاعاتی که من دارم به نسبت میزان دانشجویان بین المللی در این دانشکده از سایر دانشکده ها کمتر است

در دانشکده تربیت بدنی اینجا هزینه تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد سال ۲۵۰۰ یورو و برای دوره دکترا ۳۰۰۰ یورو هست.

حمایت مالی دانشکده تربیت بدنی در این جا فقط برای دانشجویان دکترای بومی هستش و ماهانه چیزی حدود ۵۰۰ یورو دریافت می کنند البته برای دانشجویان زیر ۲۶ سال نیز حمایت های خوبی از جمله هزینه های حمل و نقل پایین‌تر ولی در کل اگر هم حمایت خاصی نباشد هیچ مشکل و کمبودی از جمله ابزار برای انجام پروژه وجود ندارد.

در رابطه با بورسیه تحصیلی در این دانشکده فقط برای دکتر هست و خیلی معدود در دوره کارشناسی ارشد هستش. فقط در دوره ارشد میشه در سال دوم در صورت خوب بودن شرایط دانشجو جایزه‌ای به او داده می‌شود.

در رابطه با دانشجویان دکترا در هر دانشکده اسکالرشیپ ای تحت عنوان جی ال فیشر و این اسکالرشیپ سالانه فقط به یک دانشجو از هر دانشکده تعلق میگیره و هزینه های تحصیل و خوابگاه دانشجویی بین المللی رو میتونه ساپورت کند

هزینه های زندگی بسته به سبک زندگی افراد میتونه باشه به نظر من هزینه های زندگی برای یک زندگی دانشجویی در اینجا چیزی حدود ۲۰۰ یورو برای اجاره خوابگاه و چیزی حدود ۳۰۰ یورو برای خورد و خوراک حداقل مقدار ها هستش

دانشکده اینجا با دانشکده خوارزمی تبادل خیلی خوبی دارند

پروفسور فرامل پروفسور  یانورا و پروفسور پیسوتا اساتید برجسته هستند.

اینجا هم فیزیولوژی و هم بیومکانیک و هم موتور کنترل خوب هست و مدیریت ورزشی هم نداریم که صرفا بچه های مدیریت وارد این حیطه میشوند.

به طور کل نمیتوان گفت کدوم رشته بهتر هست.

البته به جز دپارتمان کناتروپولوژی

دپارتمان هلس ساینس هم داریم که تسهیلات بیشتری میگرند به نسبت ما چون روی سلامت جامعه تمرکز دارند.ولی در کل نمیتوان گفت کدوم بهتره.

دکتر عباسی فکر کنم با این دانشکده در ارتباط است.

تو چک رشته هاکی رو یخ خیلی پرطرفداره.

ولی در دانشکده رشته های مختلفی هست و میشه گفت در قیمت دختران والیبال خوبی دارند و پسران هم روی ورزش فوتسال تمرکز خوبی دارند.

یکی از نکات مثبت این دانشکده ابزارهای ورزشی و ازمایشگاهی هست که دانشجوها هیچ محدودیت و دغدغه ای برای استفاده از ابزارها ندارند.

هیچ تقریبی راجب تعداد دانشجوها اینجا ندارم.

سخن اخر اینکه دانشجو های ایران با توجه به شرایط داخل کشور که میخوان به هر طریقی از ایران خارج بشوند،مراقب باشند که برای خارج شدن از چاله به چاه نیفتند.خب اینجا زبان انگلیسی زیاد خوب نیستند و ارتباط سخت هست و برای من اوایل مشکل زیادی بود.

دانشجوها با توجه به موقعیت خودشون و مناسب بودن دانشگاه اون رو انتخاب کنند و صرفا برای خروج از ایران نباشه.

امسال ورودی ۲۰۲۰ ارشد تربیت بدنی چیزی حدود ۶ یا ۷ نفر پذیرش گرفتند ولی امار دقیق دیگر رو میتونید از سایت بگیرید.

جواد سروستان

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *