دانشگاه فریدریش شیلر ینا آلمان

دانشگاه فریدریش شیلر ینا آلمان

(Friedrich Schiller University Jena)

که به اختصار دانشگاه “ینا” نامیده می شود، دانشگاهی تحقیقاتی و عمومی است که در شهر ینای آلمان واقع شده است. این دانشگاه، از قدمتی بیش از 400 سال برخوردار است. تاسیس آن به سال 1558 میلادی باز می‌گردد و جزو 01 دانشگاه پرقدمت آلمان محسوب می شود. دانشگاه به یاد ادیب پرآوازه آلمانی، فریدریش شیلر، نامگذاری شده است که خود در حدود 10 سال، در بین سال‌های 1789 تا 1799 میلادی، در این دانشگاه  به تدریس رشته تاریخ مشغول بوده است. از جمله افتخارات دانشگاه ینا ، کسب جایزه نوبل توسط 6 نفر از این دانشگاه است که آخرین آنها به هربرت کرومر، برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 2000، بر می گردد. در حال حاضر این دانشگاه دارای حدود 20000 دانشجو می باشد که حدوداً 5 درصد از این تعداد، دانشجویان بین المللی اند و در رشته تربیت بدنی اصلا دانشجوی ایرانی وجود ندارد.

  معیار انتخاب:

تکمیل دکتری در گروه Motion Science زیر نظر Prof. Reinhard Blickhan که در زمینه علم حرکت (انسان، حیوانات و پرندگان) شهرت جهانی دارند. البته گروه در سال 2017 پس از بازنشستگی استاد مربوطه منحل گردید.

  گرایش ها:

علم حرکت و تمرین، اقتصاد ورزش و اقتصاد سلامتی، طب ورزشی، روانشناسی ورزش و حرکت، تربیت بدنی، روش شناسی و آمار در ورزش

گرایش های تربیت بدنی مانند ایران بصورت مجزا در یک دانشکده تدریس می شود، که همگی در انستیتوی ورزش واقع شده اند.

  حمل و نقل شهری:

آلمان جز کشورهای با کیفیت بالا از لحاظ حمل و نقل شهری و بین شهری است. دانشجویان با کارت دانشجویی قادر به استفاده از قطار و اتوبوس بصورت رایگان درسراسر ایالت مربوطه هستند.

  فعالیت های فرا تحصیلی:

دپارتمان ورزش دانشگاه هر ترم بیش از 100 رشته ورزشی با هزینه ثبت نام پایین ارائه می‌دهد. برنامه های فوق العاده غیر ورزشی نیز ارائه می شوند.

یادگیری زبان های خارجی، موسیقی، سینما، تئاتر، آشنایی با فرهنگ های دیگر، همکاری و مشارکت با گروه های حامی محیط‌زیست و حقوق بشر، حقوق ‌حیوانات و …

  وضعیت سلف غذا خوری:

دانشگاه چندین سلف غذاخوری دارد. در شهر ینا قیمت ها بین 1.5 تا ۴ یورو است. در هر نوبت چندین نوع غذای سرد و گرم با انواع نوشیدنی ها و سالاد متناسب با ذائقه های متفاوت سرو می شود.

  ارتباط دانشگاه و صنعت:

در کشور آلمان بصورت کلی دانشگاه با انواع صنایع و بازار کار ارتباط بسیار نزدیکی دارد.

  درصد دانشجویان بین المللی:

تعداد دانشجویانی خارجی در انستیتوی ورزش بسیار اندک است. احتمالا به دلیل زبان تدریس به آلمانی.

  حمایت و امکانات دانشجویی:

در آلمان تحصیل تقریبا مجانی محسوب می شود. هر دانشگاه شهریه محدود ترمی دریافت می کند و در مقابل تسهیلاتی نظیر خوابگاه با هزینه پایین، حمل و نقل مجانی و استفاده از تمامی امکانات تفریحی و کتابخانه ای دانشگاه را به دانشجو می‌دهد.

  خرج زندگی ماهانه:

شهریه ترمی دانشگاه نزدیک 250 یورو، خوابگاه بی 170 تا 300 یورو، سایر هزینه ها بین 150 تا 300 یورو برای یک دانشجوی مجرد در نظر بگیرید.

  وضعیت بورسیه تحصیلی:

برای دانشجوهای دکتری بستگی به رشته تحصیلی احتمال بورس وجود دارد. بهترین حالت ممکن تکمیل دوره دکتری در قالب قرارداد کاری با دانشگاه است که بعنوان سابقه کاری لحاظ می شود.

  اساتید معروف:

Prof. Astrid Zech

Prof. Ruwen Canal-Bauland

Prof. Holger Gabriel

Prof. Reinhard Blickhan

  اساتید برند دانشگاه:

Prof. Reinhard Blickhan

  قوی ترین گرایش:

اکثر گروه ها از نظر فعالیت های تحقیقاتی و علمی در سطح متوسط به بالا در کشور آلمان هستند.

  قوی ترین رشته ورزشی دانشگاه:

فوتبال زنان در دسته اول بوندس لیگا

  میزان جذب دانشجوی بین المللی:

در مقطع کارشناسی و ارشد بسیار اندک، دلیلش هم بخاطر کلاس ها به زبان آلمانی است.

  سخن آخر….

بدلیل دانشگاهی های مدرن و مجهز تقریبا رایگان، هزینه زندگی پایین تر و امکان انجام کار پاره وقت در حین تحصیل آلمان یکی از بهترین مقصدهای آکادمیک در دنیا است. در صورت آشنایی با زبان آلمانی امکان پذیرش در‌مقاطع کارشناسی و ارشد بالا است.

مجموعه Lanserhof ، با ارائه خدمات مختلفی که از ترکیب پزشکی ورزشی با مفاهیم بازسازی و پیشگیری مدرن، کمک می کند تا تندرستی و حس خوب جسمی و ذهنی را از طرق علمی به مشتریانش القا کند. این شرکت پیشرو در اروپا، در 3 کشور اروپایی اتریش، انگلستان و آلمان فعال است.

  چگونه این مرکز را پیدا کردید؟

از طرف مدیر فعلی (Prof. Kiros Karamanidis) برای همکاری با دانشگاه London South Bank University برای هدایت یک پروژه تحقیقاتی به عنوان Research Fellow دعوت به همکاری شدم.

  چه امتیازی داشت که باعث شد شما از   آلمان به انگلستان مهاجرت کنید؟

انگیزه واقعی کسب تجربه حرفه ای در محیط آکادمیک کشور انگلستان و ماهیت و شرایط کاری پروژه تحقیقاتی بود.

  ویژگی های آن مرکز چیست؟

من همزمان در دانشگاه نامبرده به فعالیت تحقیقاتی و تدریس مشغول هستم و همزمان ناظر آزمایشگاه های بیومکانیک یک کلینیک پزشکی ‌ورزشی هستم. این بخش‌دارای ۲ آزمایشگاه به نام های حرکت و ستون فقرات شامل دستگاه های Motion Capture System, DIERS, Biodex, Wireless EMG, Portable ultrasound, Biofeedback motor systems, Motek Treadmill, Pedography است.

  موسسان چه کسانی بودند؟

این کلینیک متعلق به شرکت “لانزرهوف” اتریشی است که در کشورهای اتریش، آلمان و انگلیس پیشرو طب طبیعی و مدرن است.

  چند نفر بصورت متخصص مشغول هستند؟

در کلینیک حدود 30 نفر و در آزمایشگاه های بیومکانیک ۲ نفر.

  چه بخش ها و تخصص هایی دارد؟

باشگاه ورزشی‌ و حرکت درمانی، فیزیوتراپی، مانول تراپی، کرایوتراپی، پوست و زیبایی، پزشک عمومی، ارتوپدی، کاردیولوژی، MRI و آزمایشگاه های بیومکانیکی

  هدف و رویکرد مرکز چیست؟

هدف ارائه خدمات ورزشی، سلامتی و تا حدودی درمانی در یک مرکز واحد متمرکز.

همکاری نزدیک تیمی متشکل از بیومکانیست ها، ارتوپدها، فیزیوتراپ ها و مربیان ورزش و بدنسازی با همدیگر‌ برای ارائه یک رویکرد جامع براساس تشخیص های دقیق و کمی با استفاده از تجهیزات استاندارد آزمایشگاهی است. در مجموع توسعه پروتکل های تشخیصی و درمانی مبتنی بر آخرین تحقیقاتی حوزه بیومکانیک درمانی و ارتوپدی است.

  اگر کسی ایده ایی یا محصولی نوآورانه و جذاب برای مرکز داشته باشد، امکان دارد  جهت همکاری با آن مرکز مورد بررسی و یا پذیرش قرار بگیرد؟

متاسفانه بدلایل فقدان همکاری های راهبردی بین المللی دانشگاه ها و مراکز‌ تحقیقاتی ایرانی با خارج و احیاناً مشکلات ارزی و تحریم های بین المللی امکان عملی انجام پروژه های مشترک ضعیف است.

همچنین ارزش علمی و کاربردی پروژه ها باید رقابت پذیر با پروژه های تحقیقاتی کشورهای پیشرو علمی باشد. حمایت مالی پروژه ها عمدتا توسط دولت ها و سازمان های حامی تحقیقات علمی انجام می گیرد و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نقش مجری را ایفا می کنند.

  آن مرکز چه پتانسیل هایی برای دانشجویان تربیت بدنی دارد؟

مرکز درمانی خصوصی است و بعلت ارائه خدمات به قشر مشخصی از جامعه در حال حاضر امکان ایجاد فرصت آموزشی و تجربی ندارد. شایان ذکر است هزینه عضویت سالانه برای برخورد از خدمات کامل این مرکز بین ۶ تا ۸ هزار پوند است. اما در دانشگاه احیاناً فرصت هایی برای دانشجویان مقاطع دکتری باشد. دانشجویان باید با اساتید مربوطه ارتباط برقرار کنند و درصورتی که تخصص و تجربه کافی داشته باشند، امکان همکاری وجود خواهد داشت.

  آیا پتانسیل و یا علاقه مندی همکاری با مراکز داخل ایران وجود دارد؟

معمولا ارتباطات آزمایشگاهی و گروهی بین المللی یا داخلی در اروپا زیاد است. بسیاری از پروژه ها که از اتحادیه اروپا حمایت می شوند، اغلب بین دانشگاهی و بین المللی تعریف می شوند. بیشتر این ارتباطات از آشنایی و شناخت قبلی اساتید نشأت می گیرد. شرکت در کنفرانس ها، نشست های بین المللی و انجام پروژه های تحقیقاتی کوچک تر یا فرصت های مطالعاتی همگی زمینه ساز انجام همکاری های در سطوح بالاتر خواهد بود.

  سخن آخر …

امیدوارم وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور به حالت طبیعی و پیشرو حرکت کند تا زمینه تمرکز بر سرمایه گذاری در حوزه علم و تحقیق رونق بگیرد. بدون شک دانشجویان علاقه مند و با انگیزه در سراسر کشور وجود دارد و این سرمایه گرانبهای انسانی شایان فرصت های تحصیلی و آموزشی مطلوب است. برای دانشجویان مشتاق فرصت مطالعاتی و تحقیقاتی خارج از کشور، ارتقا سطح زبان انگلیسی و تمرکز بر یادگیری یکی از زبانهای برنامه نویسی را پیشنهاد می کنم. امروزه در تمامی حوزه های علمی حرکت بسوی هوش مصنوعی، تکنیک های یادگیری ماشین و برنامه نویسی است.

با آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای جامعه علمی ورزشی ایران.

سوران امینی اقدم

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *