استامینوفن میتونه دردهای احساسی شما رو هم تسکین بده!

استامینوفن میتونه دردهای احساسی شما رو هم تسکین بده!

Header-4

وقتی بدنتون درد می کنه، مثلا وقتایی که سردرد دارید ممکنه سراغ استامینوفن برید. اما شاید ندونید که استامینوفن درد های عاطفی شما رو هم تسکین میده. درد پس زده شدن و یا آسیب های دیگه ی احساسی. در دهه ی گذشته، شواهد بسیاری وجود داره که ثابت می کنه استامینوفن علاوه بر سردرد، قلب شکسته رو هم آروم میکنه!

دو تا بخورید تا دیگه بهش زنگ نزنید!

در سال 2010، روانشناسان، نائومی ایسن و ناتان دی وال، تحقیقاتی را در مجله ی سایکولوجیکال ساینس منتشر کردند که این فرضیه رو آزمایش کرده بود: افرادی که استامینوفن خوردن نسبت به افرادی که پلاسیبو ( دارویی بدون هیچ اثر واقعی و فقط برای تلقین) استفاده کردن کمتر عواطف منفی رو حس می کنن و یجورایی بی تفاوت میشن. در دو آزمایش، شرکت کنندگان- که نیمی از اونا دو بار در روز استامینوفن با دوز بالا مصرف کرده بودن و نیمی دیگه پلاسیبو- احساسات خودشون رو در طول چندین هفته گزارش کردن در آزمایش اول، افراد میزان درد های عاطفی و آسیب های اینگونه ای رو گزارش کردن و در آزمایش دوم، شرکت کننده ها در حالی که مغزشون با اسکنرهای fMRI اسکن میشد، یه بازی مجازی انجام دادن. در این بازی اونها موظف بودن یه توپ رو پرت کنن و دو بازیکن مقابل ( که در واقع برنامه ی کامپیوتری بودن ولی شرکت کننده ها اینو نمی دونستن) از بازی کردن با اونها امتناع میکردن و توپ رو پرت نمی کردن. همونطور که محققان حدس زده بودن، افرادی که استامینوفن مصرف کرده بود حس بد کمتری داشتن و قسمت هایی از مغزشون که مسئول دردهای اجتماعی و طرد شدنه، فعالیت کمتری داشت.

در آزمایش دیگه ای که در سال 2015 انجام شد، به 40 نفر از 80 شرکت کننده استامینوفن داده شد و بعد از این افراد خواسته شد تا به یه سری عکس بر اساس اینکه چقدر خوشحال کننده و یا ناراحت کننده هستن، امتیاز بدن. اونهایی که استامینوفن خورده بودن نسبت به گروه دوم، به همه ی عکس ها چه خوب و چه ناراحت کننده امتیاز کمتری داده بودن. در مطالعه ی دیگه ای در سال 2016، محققان حتی به این نتیجه رسیدن که استامینوفن توانایی تشخیص خطا در افراد رو کاهش میده.

اخطار!

قبل از اینکه برای تسکین شکست عشقیتون استامینوفن بخورید، توجه کنید که پزشکان خوردن استامینوفن رو برای درد های عاطفی توصیه نمی کنن. مقدار زیاد استامینوفن برای کبد مضره. چه مقدار زیاده؟ نباید بیشتر از 3000 میلی گرم در روز این دارو رو خورد. نه فقط خود این قرص بلکه هرچیزی که شامل استامینوفن باشه، مثل قرص سرماخوردگی، هم تو این دسته قرار می گیره. راههای بی خطر تر تسکین دردهای روحی صحبت کردن با یه دوست و یا یه روانشناسه.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *