میخواید حافظه ی بهتری داشته باشید؟ نفس عمیق بکشید!

میخواید حافظه ی بهتری داشته باشید؟ نفس عمیق بکشید!

Header-4

دم از راه بینی، بازدم با دهان. این جمله رو تو کلاس یوگا یا مدیتیشنتون شنیدید؟ دلیل داره. این کار علاوه بر اینکه خودآگاهیتون رو افزایش میده، روی فعالیت های مغز هم تاثیر مثبت داره- بخصوص روی حافظه.

در مطالعه ای که در سال 2016 در دانشگاه نورث وسترن انجام شد، حالات مختلف صورت بر روی کامپیوتر به 100 بزرگسال نشون داده شد. از افراد خواسته شد تا سریع حالت صورت رو توصیف کنن. محققان دریافتن که تشخیص و به یاد آوردنچهره ای که حاکی از ترس بود در زمان دم از زمان بازدم سریع تر بود. البته وقتی افراد از طریق دهان نفس کشیدن، همچنین در مورد چهره های متعجب اینطور نبود. در مرحله ی بعد این آزمایش، اشیای مختلف بدون ترتیب خاصی به افراد نشون داده شد و بعد از کمی وقفه افراد می بایست اون تصاویر رو به یاد میاوردن. اونها در زمان دم بیشتر تصاویر رو به خاطر میاوردن.

خب این آزمایش نتیجه ش دقیقا چیه؟ بر طبق نورث وسترن نو: ” ریتم تنفس باعث ایجاد فعالیت های الکتریکی در مغز میشه. فعالیت هایی که باعث تقویت قضاوت های عاطفی و تقویت حافظه میشه. ” احتمالا متوجه این موضوع شدید که وقتی ترسیده باشید، تنفستون تندتر میشه. تنفس تند در مواقع ترس یکی از روش های بدن برای افزایش سرعت واکنش مغز نسبت به خطرات احتمالیه. همچنین، آروم و شمرده نفس کشیدن ( هر دقیقه پنج دم و بازدم ) به کنترل اضطراب کمک میکنه.

بررسی ها نشون میده که مغز در دم حتی بهتر از بازدم عمل میکنه!

چرا این مساله مهمه؟

این تحقیق، به لیست بلند بالای فواید مدیتیشن اضافه می کنه. نفس کشیدن عمیق باعث میشه بخش های مختلف مغز که احساسات و حافظه رو کنترل می کنن، همگام بشن. اگر می خواید ذهن آماده ای داشته باشید، یادتون بمونه که از راه بینی عمیق نفس بکشید. این مطالعه باعث میشه از استراتژی های تنفسی برای تقویت مهارت های شناختی استفاده بشه.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *