با یوگا از مغزتون محافظت کنید!

با یوگا از مغزتون محافظت کنید!

Header-4

ریشه ی این ورزش مربوط به 5000 سال پیش میشه و در متون مقدس هند شمالی بهش اشاره شده. امروزه، یوگا یکی از محبوب ترین ورزش ها در سراسر دنیاس. یوگا انواع مختلفی داره: آشتانگا، بیکرام، کندالینی و استایل های دیگه. مهم نیس کدومش رو ترجیح میدید، تحقیقات جدید دلیل دیگه ای به شما میده تا یوگا رو بخشی از برنامه ی روزانتون بکنید: قدرت یوگا در محافظت از مغز در برابر افت مهارت های شناختی در اثر کهولت سن.

شرقی ها قرن ها یوگا رو انجام میدادن تا اینکه در حدود 1805 این ورزش به دنیای غرب هم وارد میشه. شواهد نشون میدن که هنری دیوید ثارو ( نویسنده ی آمریکایی) اولین آمریکایی ای بوده که این ورزش رو انجام میداده.

یه مدتی طول کشیده تا این ورزش در جامعه جا بیفته. اما یوگا در اواسط قرن 20 بخاطر فوایدی که داشت، در بین غربی ها از محبوبیت بالایی برخوردار شد. این فواید شامل انعطاف پذیری بیشتر، سوخت و ساز بهتر بدن، تقویت عضلات و فواید ذهنی بسیاری مثل کاهش استرس و افزایش تمرکزه.

در حالی که اثرات مثبت یوگا بر سلامتی شناخته شده س، تاثیرات این ورزش در سطح فیزیولوژیکی روشن نیس. در آخرین تحقیقات، یه گروه از دانشمندان در برزیل 21 زن رو که به طور میانگین 14.9 سال تجربه ی انجام یوگا داشتن، مورد بررسی قرار دادن. به نسبت زنانی که یوگا انجام نمی دادن، غشای مغز این زنان در قسمت هایی که مربوط به مهارت های شناختی بود، مثل حافظه و توجه و تمرکز، ضخامت بیشتری داشت.

این تحقیق نشون میده که انجام یوگا از افت توانمندی های شناختی در اثر پیری جلوگیری می کنه. همه ی تمرین های ورزشی برای سلامتی مفیدن، اما به گفته ی محققان، ترکیبی که یوگا از تمرین های فیزیکی و ذهنی مثل مدیتیشن داره، نسبت به بقیه ی ورزش ها فوایدش بیشتره. تحقیقات بیشتری لازمه تا چگونگی تاثیر یوگا بر مغز معلوم بشه، ولی همینقدر هم از مزایای این ورزش دونستن باعث میشه برای انجام روزانه ی یوگا تلاش کنیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *