یختار (Icetruments) ،ساز های یخی اسکیموها!

یختار (Icetruments) ،ساز های یخی اسکیموها!

Header-2

مجسمه های یخی رو میشه به هر شکلی در اورد و مزین کرد ولی وقتی با آلات موسیقی- که هر نوع تغییری توی طراحیش صدای ساز رو کاملا عوض می کنه- مقایسشون می کنی، فکر ساختن ساز های یخی رو از سرت بیرون می کنی. اما در مورد تیم لینهارت (Tim Linhart ) اینطوری نبود. او که از یخ مجسمه میسازه، تصمیم گرفت شانسش رو در ساخت آلات موسیقی یخی هم امتحان کنه. فقط باید صدای ساز هاشو وقتی نواخته میشن بشنوین تا باورتون بشه.

یه ارکستر یخ زده

لینهارت اولین ساز یخیش رو دو دهه ی پیش در یکی از روستاهای سوئد ساخت. اسم ارکستری که امروز داره آیس موزیکه (Ice Music). او با یخ بدنه ی ویولنسل رو درست کرد، سیم های واقعی و پیچ های مخصوص کوک کردن ساز و اجزای دیگه رو بهش وصل کرد و اولین نت رو باهاش نواخت. لینهارت میگه: ” انقدر از شنیدن صداش هیجان زده شدم که اسکی هام رو پام کردم تمام راه رو تا روستامون رفتم و به همه گفتم چیکار کردم و چقدر هیجان دارم. همه فکر کردن یه تخته م کمه! ”

با این همه، او به کارش ادامه داد وهمه نوع سازی رو ساخت. امروز، آیس موزیک متشکل از ویلون، گیتار، ویولنسل، ماریمبا ( سنتور چوبی آفریقای جنوبی و مرکزی ) و انواع مختلف پرکاشنه. از اونجایی که در یه سالن معمولی کنسرت این ساز ها آب میشن، نوازنده ها در یه سالن کنسرت اسکیمویی ساز میزنن که واقع در لولئا سوئده. این سالن یجوری ساخته شده که فضا برای حضار گرمه و در عین حال سازها یخ زده می مونن. در طی کنسرت، نورهای رنگی از داخل ساز ها فضا رو پر از رنگ و نور می کنه طوری که فک میکنید توی یه دنیای دیگه هستید!

مشکلات یخی

همونطور که فکرش رو می کنید، تجهیزات و تعمیرات زیادی لازمه تا سازها کوک باشن. همینطور که آب میشن، دیگه کوک نیستن و خود ساز ها هم کوتاه تر میشن در نتیجه دیگه سیم ها اون کشیدگی لازم رو ندارن. این مشکل، از یه نوع دیگه ش، برای پرکاشن ها هم وجود داره. بخاطر همینه که لینهارت و گروهش تمام تلاششون رو می کنن تا با وجود گرمای حضار و نوازنده ها ساز ها رو در یهترین حالت حفظ کنن.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *