5 تا ازفواید فوق العاده ی اهدای خون

5 تا ازفواید فوق العاده ی اهدای خون

Header-4

اهدای خون هر روزه جون هزاران نفر رو در سر تا سر جهان نجات میده. اهدای خون نه تنها برای فرد اهدا شونده بلکه برای اهدا کننده هم مفیده. شاید با مطلع شدن از تاثیر مثبت این کار بر سلامتیتون ترغیب شین تا به بیماران سرطانی و خیلی های دیگه که خون احتیاج دارن، کمک کنید.

کاهش احتمال ابتلا به هموکروماتوز ( Hemochromatosis )

اهدای خون احتمال بروز هموکروماتوز رو کاهش میده. هموکروماتوز یه اختلاله که در اون بدن بیش از اندازه آهن جذب می کنه. این اختلال می تونه ژنتیکی باشه یا در اثر اعتیاد به الکل، آنمی و یا بیماری های دیگه ایجاد بشه. اهدای خون منظم از انباشه شدن زیادی آهن در خون جلوگیری می کنه. فقط مطمئن بشید که معیار های واجد شرایط بودن برای اهدای خون رو دارید.

فواید ضد سرطانی

اهدای خون خطر ابتلا به سرطان رو کاهش میده. این کار باعث میشه ذخیره ی آهن در بدن در سطحی که بدن لازم داره حفظ بشه. کاهش سطح آهن با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط مستقیم داره.

کبد و قلب سالم

اهدای خون احتمال ابتلا به بیماریهای کبد و قلب رو که بخاطر انباشته شدن زیادی آهن در بدنه کاهش میده. مصرف زیاد مواد حاوی آهن سطح آهن در بدن رو بالا میبره و از اونجایی که فقط مقدار مشخصی از اون جذب میشه، آهن اضافی در قلب، کبد و پانکراس رسوب میکنه. این مساله باعث ابتلا به سیروز ( بیماری مربوط به بافت های بدن بویژه کبد)، از کار افتادگی کبد و نامنظم شدن ریتم قلب میشه.

کاهش وزن

اگر منظم خون بدید، وزنتون کاهش پیدا می کنه. اهدای خون برای افرادی که اضافه وزن دارن و خطر بیماری های قلبی و عروقی تهدیدشون می کنه می تونه خیلی مفید باشه. البته اهدای خون نباید به صورت مکرر باشه. بهتره قبل از اهدای خون، برای جلوگیری از هرگونه مشکلی، با پزشکتون مشورت کنید.

سلول های خونی جدید

بعد از اهدای خون، بدن برای جبران خون از دست رفته سلول های خونی جدید میسازه. و این باعث میشه سلامت شما در وضعیت خوبی قرار بگیره.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *