دراز نشست خطرناکه! به جاش این ورزش ها رو انجام بدین!

دراز نشست خطرناکه! به جاش این ورزش ها رو انجام بدین!

Header-4

اگر بخواید سیکس پک داشته باشید، اولین ورزشی که انجام میدین چیه؟ اگر مثل اکثر آدما باشید، جوابتون دراز نشسته. ولی واقعیت اینه که کارشناسان تناسب اندام خیلی دراز نشست رو توصیه نمی کنن. ثابت شده که دراز نشست به بدن آسیب می زنه. علاوه بر این ورزش هایی هم هستن که خیلی بیشتر از این ورزش برای داشتن عضلات شکمی ورزیده موثرن. ( یا به طور کلی عضلات بالا تنه.)

طی تست قوای جسمانی ارتش (APFT)، سرباز ها شنا روی زمین، دراز نشست و دوی دو مایلی رو انجام دادن تا نشون بدن برای وظایف تعریف شده صلاحیت دارن. در تحقیقی که در سال 2005 انجام شد، محققان دریافتن که 117 سرباز از بین 1500 نفر از اونها در طی این تست آسیب دیدن 56 درصد این آسیب ها بخاطر دراز نشست بوده.

خیلی ها از این نتایج تعجب نکردن: از متخصصان بیومکانیک گرفته تا مربی های افراد مشهور دیگه دراز نشست رو توصیه نمی کنن چون از آسیب زا بودن این ورزش مطلعن. دراز نشست فشاری معادل 340 کیلوگرم بر ستون فقرات وارد می کنه. این مقدار فشار باعث میشه دیسک هایی که بین مهره های ستون فقراته ورم کنن و به اعصاب فشار بیارن. در نهایت، فشار وارده روی اعصاب باعث کمر درد شدید میشه.

علاوه بر اینها، دراز نشست اونقدرها هم موثر نیس. ماهیچه های میانی بدن کارشون مستحکم نگه داشتن تنه س، نه انعطاف بخشیدن به ستون فقرات. در نتیجه ورزش های مربوط به انعطاف پذیری مثل دراز نشست در داشتن ماهیچه های قوی تاثیر بخصوصی نداره. ( در واقع میشه گف دو تا کیسه خوار بار نگه داشتن تو دو تا دستاتون بهتر از دراز نشست رفتن دوازده بار پشت سر همه) . به همین دلیله که پزشکان و مربیان انجام ورزش های مخصوص تقویت عضلات مثل پلانک رو توصیه می کنن.

پلانک درسته که به نظر ساده میاد ولی ورزش سختیه و بسیار هم موثره: درست مثل وقتی که می خواید شنا برید، روی زمین قرار بگیرید. اما آرنجتون رو با زاویه ی 90 درجه خم کنید تا وزن بدنتون روی دست هاتون باشه. همینطوری که بدنتون صافه و ماهیچه هاتون درگیره تا جایی که می تونید خودتون رو نگه دارید- با 30 ثانیه شروع کنید و کم کم تا دو دقیقه افزایشش بدید. این حرکت نه تنها ماهیچه های شکمتون رو تقویت می کنه بلکه باعث تقویت ماهیچه های شونه، بازو و کفل هم میشه.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *