برای بیدار موندن پشت فرمون، اینکار هارو نکنید، بی تاثیره…

برای بیدار موندن پشت فرمون، اینکار هارو نکنید، بی تاثیره…

Header-4

هممون تو این شرایط بودیم: فقط خودتی و جاده ی روبروت و هرچیزی که بتونه در طول این راه طولانی بیدار نگهت داره. با خواب آلودگی رانندگی کردن به اندازه ی مست بودن حین رانندگی خطرناکه. ولی خب خیلی از افراد با خواب آلودگی پشت فرمون می شینن، به امید اینکه پنجره های باز و موزیک بلند هوشیار نگهشون می داره. خب، باید بگیم علم براتون خبرای بدی داره: هیچ کدوم از این راهکارها موثر نیستن.

چرت زدن همیشه ایده ی خوبیه…

از یه عروسی دارید بر می گردید خونه و خوابتون میاد. اشکالی نداره- پنجره ها رو پایین می کشید صدای موزیکم بالا می برید و خوابتون می پره، درسته؟ خب بر طبق تحقیقی که در سال 1998 انجام شد، این روش ها اونقدرها هم کارساز نیستن. محققان، ال ای رینر و جی ای هورن خواب 16 راننده ی بزرگسال رو به 5 ساعت محدود کردن. بعد از ظهر همون روز، این رانندگان تحت شرایط ایمن و یکسان رانندگی کردن. بعد از سی دقیقه هوای خنک به صورتشون خورد و یه موزیک با انتخاب خودشون با صدای بلند پخش شد. هیچ کدوم اینا تاثیری روی این افراد نداشت.

پس باید چیکار کنید تا توی جاده خوابتون نبره؟ در سال 2002 در تحقیقی که در ادامه ی تحقیق قبلی انجام شد، رینر و هورن به این نتیجه رسیدن که توقف برای چرت زدن و/ یا خوردن یک نوشیدنی انرژی زای کافئین دار در کاهش خواب آلودگی خیلی موثرتره. در این تحقیق از نوشیدنی های انرژی زا به جای قهوه استفاده شد چون ” میزان کافئین موجود در قهوه متغیره. ” ولی هر نوع نوشیدنی کافئین دار می تونه خیلی موثر باشه.

اگر به هوای تازه و موزیک بلند عادت دارین، نیازی نیس کلا اونها رو کنار بذارید. رینر و هورن اتفاقا پیشنهادشون اینه که از این دو به عنوان راه حل موقت کاهش خواب آلودگی حین رانندگی استفاده کنید. به عبارت دیگه، می تونین موزیکتون رو با صدای بلند گوش کنید ولی باید یه جا توقف کنید و یه چرت بزنید و وقتی خواستید دوباره راه بیفتید، یه نوشیدنی کافئین دار بخورید. و اون موقع برای رانندگی آماده اید. دوستان، با احتیاط برونید!

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *