ورزش روزانه افسردگی رو از شما دور می کنه!

ورزش روزانه افسردگی رو از شما دور می کنه!

Header-4

همه می دونن که ورزش کردن برای سلامتی مفیده. اما شاید ندونین که فواید ورزش کردن روی مغزتون هم تاثیرات مثبتی داره. مطالعات زیادی نشون داده که ورزش نه تنها افسردگی رو درمان می کنه بلکه باعث پیشگیری از افسردگی هم میشه.

چرا این مساله مهمه؟

آمار استفاده از داروهای ضد افسردگی هر روز در حال افزایشه. بین سال های 1990 تا 2005 میزان استفاده از داروهای ضد افسردگی در ایالت متحده ی آمریکا تقریبا چهار برابر شد. متخصصان در مورد خوب یا بد بودن این مسئله اختلاف نظر دارن. خوب از اون جهت که با وجود ریشه ی دیرینه ی افسردگی بالاخره پزشکان قادر به تشخیص و درمان این بیماری شدن. بد از اون جهت که داروهای ضد افسردگی به طور بی رویه ای تجویز می شن در حالی که این بیماری راه های درمان دیگه ای هم داره. واقعیتش اینه که داروهای ضد افسردگی خیلی گرونن و عوارض جانبی زیادی هم دارن. ورزش کردن چه به عنوان راه حل درمانی جایگزین و چه به عنوان مکمل درمان هم به نسبت ارزونه، ساده س و عوارض جانبی هم نداره.

از خیلی وقت پیش محققان در حال تحقیق بر روی اثرات ضد افسردگی ورزش کردن هستن. در سال 1981، محققان اطلاعاتی رو در مورد تاثیرات ورزش بر افسردگی منتشر کردن. در مطالعه ای که در سال 1999 انجام شد، هیچ تفاوتی بین افردی که زولافت ( داروی ضد افسردگی ) مصرف می کردن با افرادی که ایروبیک انجام میدادن دیده نشد. شصت تا هفتاد درصد شرکت کنندگان این تحقیق چه اون هایی که ورزش کرده بودن و چه اون هایی که دارو مصرف کرده بودن بعد از یه دوره ی 4 ماهه دیگه از نظر بالینی افسرده نبودن. این نکته حائز اهمیته که افرادی که داروی ضد افسردگی مصرف کردن تاثیراتشو سریع تر از اون دسته ی دیگه حس کردن ولی تحقیقاتی که در ادامه ی تحقیقات قبلی انجام شد نشون داد که تاثیرات ورزش طولانی مدت تره.

با توجه به مطالعات اخیر این نتایج استوارتر هم شد. در متا آنالیزی- مطالعه ای که از اطلاعات تعداد زیادی از تحقیقات استفاده میکنه تا به یه نتیجه گیری جامع برسه- که در سال 2016 انجام شد، نتیجه این بود که ورزش کردن ” تاثیر بزرگ و مهمی روی افراد مبتلا به افسردگی داره. ” متا آنالیز دیگه ای که در همون سال انجام شد یه قدم فراتر رفت : نتایج حاکی از این بود که افرادی که تناسب اندام کمتری دارن بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستن. این نشون میده که ورزش منظم از ابتلا شدن به افسردگی هم جلوگیری می کنه. علم این مساله رو ثابت کرده: ورزش همونقدر که برای سلامت فیزیکی بدن مهمه برای سلامت ذهن هم مهمه.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *