نخ دندان کردن اونقدرها هم به سلامتتون کمک نمیکنه!

نخ دندان کردن اونقدرها هم به سلامتتون کمک نمیکنه!

Header-4

اگه شما هم جزء اون دسته افرادی هستید که هر بار پیش دندون پزشکشون میرن کلی احساس گناه می کنن از اینکه دندوناشونو نخ نمی کنن، یه خبر خوب براتون داریم: لازم نیست دندوناتونو نخ کنید. در سال 2011 ، 12 مطالعه ی مختلف که در مورد این موضوع بود، مرور شد. شواهد یافته شده ” بسیار کم و نامعتبر ” بودند. این شواهد نشون میداد که نخ کردن به طور مرتب بعد از مسواک کوچکترین تاثیری در کم کردن جرم دندون نداره. در بررسی ای که انجام شد هیچ مطالعه ای در رابطه با ارتباط بین نخ کردن و بیماری لثه و کرم خوردگی دندون پیدا نشد. بنابراین هیچ مدرکی وجود نداره که نخ کردن در جلوگیری از اونها موثر باشه.

در یه بررسی دیگه، متوجه شدن که نخ کردن به شکل جزئی التهاب لثه رو کاهش میده. اما میزان تاثیر گذاری خیلی کمتر از اونی بود که قابل توجه باشه. و همچنین محققان ذکر کردن که شواهد تقریبا نامعتبر بود. در سال 2016، دولت آمریکا نخ کردن رو از راهنمای مربوط به رژیم غذاییش حذف کرد چون قانونا نوشته های دفترچه ی راهنما باید منطبق با شواهد علمی باشه. علی رغم این، انجمن دندانپزشکان آمریکا مدعیه که نخ دندان به از بین رفتن جرم و جلوگیری از بیماری های مربوط به لثه کمک می کنه. اما چرا؟

یکی از دلایلش شاید این باشه که این مسئله تبدیل به یه اعتقاد رایج شده. نخ دندان در بین سال های 1800 تا 1809 ابداع شد. و در سال 1874 که حق ثبت اختراع به اون داده شد، خیلی از دندونپزشکا با اینکه هیچ مدرکی از تاثیر گذاری نخ دندون نداشتن به مراجعینشون استفاده از اون رو توصیه می کردن. در سال 1908 انجمن دندانپزشکان آمریکا شروع به تبلیغ نخ دندون کرد. دلیل دیگه ش میتونه مالی باشه. انجمن دندانپزشکان آمریکا برای دادن مهر تایید به تولید کنندگان نخ دندون هزاران دلار دریافت می کنه. مهر تایید باعث بالا رفتن اثرگذاری محصول میشه. خود انجمن مدعیه که هیچ سودی عایدش نمیشه اما باز هم مطالعاتی که ارزیابی ها بر اساس اون پایه گذاری میشه، میتونه توسط خود شرکت ها طراحی بشه. این باعث میشه این مطالعات خیلی جانبدارانه باشه.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *