انهدونیا بیماری ایه که فرد مبتلا دیگه از هیچ چیز لذت نمیبره!

انهدونیا بیماری ایه که فرد مبتلا دیگه از هیچ چیز لذت نمیبره!

Header-4

چی میشه اگه دیگه از بیرون رفتن، موزیک گوش دادن، با دوستاتون بودن و یا حتی پیتزا خوردن لذت نبرید؟ اگه تا به حال تبلیغات تلویزیونی مربوط به افسردگی را دیده باشید با این مسئله آشنایی دارید: ناتوانی در لذت بردن از فعالیت هایی که قبلا برای فرد لذت بخش بودند، بیماری ای به نام انهدونیا.

وقتی که هیچ چیز رو دیگه حس نمی کنید…

کلمه ی انهدونیا ( Anhedonia ) کلمه ای یونانیه و به معنای ” فقدان لذت ” ه، که بهش ” خنثی بودن احساسات ” هم گفته میشه.مثال هایی که از این بیماری میشه زد ایناس: فرد مبتلا وقتی که بچشو در آغوش میگیره هیچ عشق، علاقه و یا حتی وابستگی و نسبتی با بچه حس نمیکنه. دیگه آهنگ مورد علاقه ش براش تاثیرگذار نیس. نه تمایلی به برقراری رابطه ی جنسی داره و نه ازش لذت می بره. احساساتش نسبت به دیگران صرفا مصنوعیه و کاملا نسبت به لحظات پرهیجانی مثل برنده شدن در یک مسابقه ی بزرگ بی تفاوته حتی این حس در مورد ازدواج و جشن عروسی خودش هم صادقه. انهدونیا جزء ویژگی های اصلی اختلالات افسردگی حاد محسوب میشه اما جزء علائم منفی بیماری های دیگه هم هست. بیماری هایی مثل اسکیزوفرنی و پارکینسون. دانشمندان از علت وچگونگی بروز بیماری انهدونیا اطمینان کامل ندارن و مطمئن نیستن که چه اتفاقی در مغز میفته. اما مطالعات اخیر یه سری توضیحات رو میتونه بهمون بده.

Anhedonia

در مغز چه اتفاقی میفته؟
طبق مقاله ای که در سال 2008 در کلینیک نوروساینس منتشر شد، انهدونیا به کاهش فعالیت مرکز پاداش در مغز ( بخشی که نام تخصصیش ونترال استریاتومه ) مربوط میشه . همچنین به افزایش فعالیت در قسمت هایی از مغز که خودداری از بروز احساسات رو کنترل می کنه ( بخش جلویی پریفرانتال کورتکس ) هم مربوطه . در هر دو بخش، دوپامین- ماده ای که باعث انتقال پیام های مربوط به ” حس خوب داشتن ” در اعصابه- نقش بزرگی ایفا می کنه. مطالعات سال 2016 به این مسئله پرداخت که انهدونیا دقیقا به کدوم قسمت مغز آسیب می زنه. بر اساس این تحقیق، بیماری انهدونیا بخش جلوگیری از بروز احساسات در مغز رو تحریک می کنه و باعث کاهش فعالیت در فرد میشه. همچنین این بیماری سطح دوپامین در مرکز پاداش رو پایین میاره. فهمیدن نقشی که دوپامین در این بیماری ایفا می کنه میتونه تاثیر بسزایی روی روش های جلوگیری و درمان اختلالاتی مثل افسردگی و استعمال مواد مخدر داشته باشه.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *