اگر تازه شروع به دویدن کرده اید، درست تنفس کردن را فراموش نکنید

اگر تازه شروع به دویدن کرده اید، درست تنفس کردن را فراموش نکنید

Header-4

آیا شما تازه دویدن رو شروع کردید؟ آیا به نظرتون وضعیت پاهاتون خوبه ولی نمیتونین نفی کشیدنتون رو کنترل کنید؟ آیا ازینکه ببینید دونده های با تجربه تر بدون اینکه نفس کم بیارن ، خیلی نورمال میدوند، دلسرد میشید؟ انقد راحت میدوند که انگار فقط سرپا وایسادن! راستش شما تنها نیستید! خیلی دونده های دیگه ای که تازه دویدن رو شروع کردن هم همینطورن. تنها کافیه بدونید که شاید یوسایین بولت هم اولش مثل شما بوده. کم نیارید!

 

بدن شما نیاز به یک نفس عمیق خوب داره که اکسیژن رو به داخل شش برسونه، و ازونجا می تونه اکسیژن رو به جریان خون برسونه. خونی که اکسیژن بیشتری داشته باشه به این معنیه که اکسیژن بیشتری رو به عضلات میرسونه که در اونجا تبدیل به انرژی بشه. انرژی بیشتر ، استقامت بیشتر. توجه کنید که تنفس سریع به این معنا نیست که شما در حال گرفتن اکسیژن مورد نیاز هستید، چون تنفس سریع اغلب به معنای تنفس کم ارزشه.

2

پس چجوری میشه که شما ریه ها خودتون رو کنترل کنید که نفس کشیدنتون با زحمت نباشه؟ تمرین لازم داره! تنفس انقد چیز طبیعی ایه که آدم احساس می کنه که کاملا غیر طبیعیه اگه رو تنفس تان تمرکز کنید. اما، اگر چند بار با دویدن با تمرکز بر تنفس، می تونید از دویدن لذت ببرید و آرامش بگیرید.

 

یه تکنیک آموزش تنفس خوب برای تازه کارا رو امتحان کنید که با یک پیاده روی شروع می شه.

 

بریم برای پیاده روی یه دقیقه ای. در طول پیاده روی، روی تنفس عمیق آهسته تمرکز کنید. وقتی نفس میکشید بر روی انبساط شکم خود تمرکزکنید. یک ریتم منظم رو برای تنفس در طول راه رفتن نگه دارید. حواستون به گام هاتون باشه. به یاد داشته باشید که بازدم خوب ریه هاتون رو از CO2 خالی میکنه که برای اکسیژن جای بیشتری باز شه. همچنین حواستون به ساختار بدنیتون هم باشه. با ستون فقرات صاف راه برید. سرتون رو بالا بگیرید ، اما شونه هاتون رو رها کنید. وضعیت خمیده در واقع می تونه ظرفیت ریه شما را کاهش بده.

480732664_XS

حالا، انتخاب کنید تا یه سرعت خاص برای یک پیاده روی سریع یک دقیقه انتحاب کنید. ریتم منظم تنفس فراموش نشه . این ممکن یکم چالش بیشتری داشته باشه براتون ، ولی میتونید. حالا تعداد قدم هاتون رو تو هر بار دم و بازدم بشارید. ( هر قدم زمانی انفاق میفته که پای راست شما به زمین برخورد میکنه.)

 

در آخر، سرعتتون رو برای یک دوی یه دقیقه ای زیاد کنید .حواستون باشه که ریتم تنفستون همون ریتم زمان قدم زدن باشه . از تعداد گام هایی که در هر دم و بازدم بر میدارید یادداشت بردارید. عدد ها یکسان نخواهند موند!

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *