می خواید بدونید که از نظر علمی خواب خوبی دارید یا نه؟

می خواید بدونید که از نظر علمی خواب خوبی دارید یا نه؟

 


Header-4متخصصان خواب 4 ویژگی یک خواب خوب رو پیدا کردند.

وقتی صحبت از سالم بودن میشه، همه می دونن که ” خواب خوب و کافی در شب “، ” رژیم غذایی متعادل” و ” ورزش منظم ” فاکتورهای اصلین. اما ” خواب خوب شب ” دقیقا یعنی چی؟ این عبارت تعریف علمی ای نداشته- البته تا سال 2017. در این سال موسسه ی بین المللی خواب ( NSF ) توصیه های تازه ای در مورد خواب خوب در مجله ی اسلیپ هلث منتشر کرد.

چه فاکتورهایی یه خواب خوب رو میسازن؟

تعریف یه خواب بد راحته- همش خرو پف می کنید، مدام در حال غلت زدن هستید، شاید حتی از بی خوابی گشنتون بشه و یه چیزی بخورید. اما محققان خواب در مورد اینکه چه چیزهایی یه خواب خوب رو میسازن همیشه اتفاق نظر نداشتن. بخاطر همین موسسه ی بین المللی خواب گروهی از متخصصان رو جمع کرد تا ” خواب خوب ” رو تعریف کنن. این گروه نزدیک به 300 مطالعه را که در مورد کیفیت خواب بود به دقت بررسی کردن، یافته هاشون رو مرور کردن و به بحث گذاشتن تا در نهایت به معیارهای یه خواب خوب رسیدن.

خواب

خواب، همراه همیشگی انسان ها بوده، خب چرا تازه الان ویژگی های یه خواب خوب رو اعلام می کنن؟ با توجه به اطلاعیه ی رسمی، این مسئله به این خاطره که متخصصان تونستن به جایی برسن که افراد عادی خودشون کیفیت خوابشون رو بسنجن. دستگاه هایی مثل فعالیت سنج ها و دیگر گجت ها به شما می گن چقدر خوابیدید، چقدر غلت زدید، و چند بار از خواب بیدار شدید. اما محققان دنبال راهی بودن که دقیقا به افراد بگن این اطلاعاتی که دستگاهها بهشون نشون میدن به چه معنا هستند؟

4 معیار یک خواب خوب

بدون بگو مگوی بیشتر، به سراغ ویژگی هایی میریم که گروه متخصصان در مورد یک خواب خوب به دست اوردن:

  1. مدت زمانی که طول می کشه به خواب برین بیشتر از 30 دقیقه نباشه.
  2. بیشتر از یک بار در طول شب از خواب بیدار نشید.
  3. وقتی شب از خواب بیدار شدید، بیشتر از 20 دقیقه بیدار نمونید.
  4. 85 درصد از زمانی که در رختخواب هستید رو خواب باشید.

خواب بچه

اگه خوابمون این ویژگی ها رو نداشت چی؟ کلینیک Mayo چندین روش رو برای داشتن خواب بهتر به شما نشون میده. مثل برنامه ی منظم داشتن برای خواب. به این معنی که هر شب سر یه ساعت خاصی به رختخواب برید و هر شب قبل اینکه به خواب برید فقط یه کار انجام بدید. برای مثال هر شب کتاب بخونید یا اینکه برای فردا برنامه بریزید. این کارا باعث میشه چرخه ی خوابتون منظم بشه. رژیم غذایی، ورزش، استرس، حتی خود اتاق خوابتون میتونه رو خوابتون تاثیر بذاره. اگر اکثر اوقات مشکلات خواب دارید، بهتره که به دکتر مراجعه کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *