حیوانات خانگی به بیماران روانی کمک می کنند تا بر بیماریشان غلبه کنند.

حیوانات خانگی به بیماران روانی کمک می کنند تا بر بیماریشان غلبه کنند.

Header-4

بیماران روانی اکثرا احساس تنهایی می کنند- اطرافیان باید نشانه های آزاردهنده ی بیماری آنها و همچنین عوارض جانبی داروها بر روی این بیماران را تحمل کنند. انگار که همیشه در انزوا به سر می برند و کسی درکشان نمی کند. کنار آمدن با اینکه اکثر افراد نمی توانند تجربیات آن ها را درک کنند دشوار است. اما، با توجه به مطالعات سال 2016 که توسط محققان دانشگاه منچستر در بریتانیا انجام شده است، حیوانات خانگی می توانند بسیار کمک کننده باشند.

image003-36

حیوانات خانگی هوایتان را دارند.

حیوان خانگیتان از شما استقبال می کند وقتی بعد از یک روز طولانی به خانه برمی گردید. بعضی از این حیوانات، مثل سگ ها، حتی می توانند به احساسات شما واکنش نشان دهند و به شما بفهمانند که چقدر برایشان مهم هستید. شما را بغل می کنند ( البته بعد از اینکه غذا خوردند! ) . حیوان خانگی شما باعث می شود تا یک برنامه ی روزانه داشته باشید: ” میلو” شما را صبح علی الطلوع بیدار می کند تا دستشویی برود، دو بار در روز غذا می خواهد و باید هر روز بیرون برود و قدم بزند. شما او را حمایت می کنید و او شما را.

داشتن حیوان خانگی برای هر فردی مایه ی آرامش است، اما برای بیماران روانی بسیار سودمند است- خصوصا برای اختلال های جدی ای مثل اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی. در مطالعه ی ذکر شده که در بی ام سی سایکایتری به چاپ رسیده است، از 54 بیمار که مدت طولانی ای درگیر بیماری بودند، در مورد تجربیات روزمرشان سوالاتی پرسیده شد. هلن بروکس، یکی از محققان، به ان پی آر گفت: بسیاری از این بیماران، ” ارتباط احساسی عمیقی با حیوان خانگیشان داشتند. پیوند و ارتباطی که با خانواده و دوستانشان نمی توانستند داشته باشند. ” بروکس و همکارانش دریافتند که نه تنها حیوانات خانگی جزیی از روابط اجتماعی این بیماران بود، بلکه 60 درصد بیماران آن ها رو جزء مهم ترین دایره ی دوستانشان می دانستند- همان جایگاهی که اقوام نزدیک و همکاران برای آن ها داشتند”، در حالی که حتی 20 درصد، جایگاهی بالاتر از این ها برای حیوان خانگیشان قائل می شدند. این حیوانات قادرند در کنار صاحبانشان باشند و به آن ها محبت کنند بدون اینکه احتیاج باشد زبان آن ها را بفهمند.

FamilyDog

کار روزمره ی مثبت هرگز آسیب زا نیست.

این موجودات بامزه فقط ذهن ما را از مشکلات دور نمی کنندو منبع حمایت عاطفی نیستند. بروکس بر این نکته تاکید می کند که با کار روزانه ای که حتما باید برای این حیوانات انجام شود، به افرد مبتلا به بیماری های روانی حس هدف داشتن در زندگی دست می دهد. این مطالعات از اهمیت بالایی برخوردار است. با دانستن تاثیر حیوانات بر روان فرد، متخصصان سلامت روان می توانند حیوانات خانگی را بخشی از برنامه ی درمان بدانند.

برای این که دریابید تا چه حد داشتن حیوان خانگی به چیره شدن بر بیماری های روانی کمک می کند. گفته های تاثیرگذار برخی از این بیماران را نقل می کنیم:

” بین ما فاصله وجود داره، مث یه شکاف عمیق… من و حیوون خونگیم یه ور این شکافیم و بقیه اونور. همیشه در حال فرستادن نشانه ایم که ما رو بفهمند. ولی درک نمیشیم…. اکثر اوقات درک نمی شیم. ”

” خب من عاشق حیوانتم… به معنای واقعی دوسشون دارم. من تو زندگیم شریک و همراهی ندارم. اون برای من مث یه دوسته. اگه نبود به سیم آخر می زدم. اون مهم ترین چیزیه که تو زندگیم دارم.”

” میدونی، وقتی میخوام تو دنیای خودم غرق بشم و یه جورایی دنیا رو بذارم کنار، گربه هام منو مجبور می کنن تا به زندگی واقعی برگردم.”

” وقتی میاد و کنارم میشینه، حسی که می گیرم متفاوته از دیگران. انگار اونم همونقدر به من احتیاج داره که من به اون. “

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *