دانشمندان موفق به ساخت صافی ای شده اند که آب دریا را قابل آشامیدن می کند!

دانشمندان موفق به ساخت صافی ای شده اند که آب دریا را قابل آشامیدن می کند!

Header-4

حال که با کمبود آب مواجهیم، این دستاورد تحول بزرگی است.

اگر روی زمینی زندگی کنید که مثل صحرا خشک و بی آب است، صد در صد چنین دستاوردی زندگیتان را زیر و رو می کند: دانشمندان صافی ای را ساخته اند که آب دریا را به آب آشامیدنی تبدیل می کند. همه چیز در یک غشا ( پوسته ) خلاصه می شود.

 


چطور اقیانوس تبدیل به منبع آب آشامیدنی می شود؟

دانشمندان دانشگاه منچستر در انگلستان، غشایی، ساخته شده از گرافن اکسید، را ابداع کرده اند که آب دریا را آشامیدنی می کند. براساس توضیحات ساینس آلارمز، این فناوری در حال حاضر محدود به آزمایشگاه است. اما در آینده برای افزایش منابع آب آشامیدنی حیاتی است.

این نخستین بار نیست که دانشمندان برای خارج کردن ناخالصی های آب از گرافن اکسید استفاده کرده اند. گرافن یک لایه ی مشبک از اتم های کربن است. در گذشته، سوراخ های بسیار کوچک- در حد یک نانومتر، یک هزارم سلول قرمز خون- روی گرافن ایجاد می کرده اند. مشکل اینجا بود که آب باعث بزرگ شدن این سوراخ ها می شد. و نمک هایی مثل سدیم کلرید ( نمک آشپز خانه) از آن ها عبور می کردند. اما در این ساخته ی جدید که در آپریل سال 2017 در مجله ی نیچر نانو تکنولوژی از آن پرده برداری شد، غشای گرافن اکسید ساخته شده توسط دانشمندان تا 97 درصد از عبور ذرات سدیم کلرید جلوگیری می کند. راز این دستاورد رزین اپوکسی است. ماده ای که در بعضی از چسب ها استفاده می شود و این بار در دو طرف غشا استفاده شده تا دیگرسوراخ ها توسط آب بزرگ نشوند.

6a00e0099229e8883300e553d01fc28833-800wiدیگر خبری از کمبود آب نخواهد بود؟

طبق گزارش بی بی سی، سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که تا سال 2025، 14 درصد از جمعیت جهان به آب آشامیدنی پاک دسترسی نخواهند داشت، پس سیستم فیلتر مطمئن و ارزانی مثل غشای گرافن اکسید می تواند همه چیز را عوض کند.

اما هنوز، رم دواناتان محققی در پسفیک نورث وست نشنال لابراتوری در آمریکا در مطلبی به ما هشدار می دهد. او در ضمیمه ای درباره ی این مطالعات در نیچر نانوتکنولوژی یادآور شده است که : قبل از آن که گرافن اکسید در مقیاس زیاد تولید شود، دانشمندان باز هم باید روی آن کار کنند. یعنی غشا را در مقابل شرایط مختلف پایدار سازند.

اشتراک گذاری پست