خشم خودتان را خالی نکنید،عصبانی تر می شوید!!!

خشم خودتان را خالی نکنید،عصبانی تر می شوید!!!

 

Header-4بیرون ریختن خشمتان- می خواهد سر همکارتان به خاطر کار زیاد باشد، بر دوستتان بخاطر از کوره در رفتن ناگهانی همسرتان، یا بر برادرتان به خاطر تماس های مکرر مادرتان- فقط در لحظه ایده ی خوبی به نظر می رسد. فکر می کنید که با بیرون ریختن عصبانیتتان از شر آن خلاص می شوید؟ نه آنقدر. مطالعات نشان می دهد این کار فقط خشمتان را تشدید می کند.

خطرات بروز دادن عصبانیت

مطلعات زیادی بر روی این موضوع انجام شده است. جوش آوردن و بیرون ریختن عصبانیت و توپ و تشر زدن موقع چت کردن هیچ کدام باعث نمی شود حالتان بهتر شود. محققان در سال 2007 ،5 دهه تحقیقات انجام شده ی بر این موضوع را بررسی کردند. نتیجه می گوید که بروز دادن خشم هیچ سودی ندارد. محققان می گویند: ” عموما این مساله پذیرفته شده که ابراز خشم یکی از بهترین راهها برای کاهش اثرات منفی عصبانیت است.

تحقیقات روانشناسی عملا این قضیه را رد کرده است حتی این مطالعات نشان می دهد که بروز دادن خشم شما را خشمگین تر می کند.” ابراز عصبانیت باعث خلاص شدن شما نمی شود. یادآوری جریانات باعث می شود شما دوباره به هم بریزید. همان طور که جفری لوهر، منتشر کننده ی مطالعات سال 2007، به ساینس آو آس توضیح داد: ” بیرون ریختن عصبانیتتان، احساس خصومت را بیشتر در شما حفظ خواهد کرد به جای آن که آن را کاهش دهد. ” همچنین این تحقیقات نشان داده است که افرادی که بیشتر خشم خود را ابراز می کنند بیشتر هم عصبانی می شوند.

AB2_gl_Foreground_opt2

تحقیقی در سال 2013 انجام شد. این تحقیق، افرادی را بررسی می کرد که در صفحات مجازی ، فحاشی می کنند و یا توییت های دردناک می گذارند تا درماندگی خود را ابراز کنند. نتایج این بررسی همانند قبلی بود. این افراد پس از پرخاشگری در صفحات مجازی یا حتی خواندن آن نظرات پرخاش جویانه عصبا نی تر و غمگین تر می شدند. محققان می گویند: ” نوشتن و خواندن فحاشی ها عادت ناسالمی است. افرادی که این کار را می کنند معمولا عصبانی تر هستند و نسبت به دیگران رفتار و حالات نابهنجارتری دارند. این کار خلق و خوی افراد را به طرز بدی به هم می ریزد. ”

در مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد، افرادی که از شرایط و سختی کار خود شکایت می کردند، به جای اینکه با آن کنار بیایند، سختی های شغلشان تاثیر بیشتری بر آن ها داشت. به گفته ی محققان : ” وقتی افراد با شرایط کار خود کنار نمی آمدند،اتفاقات منفی تاثیر بدی روی آن ها داشت – نه تنها در آن لحظه بدخلق می شدند و احساس رضایت از کار در آن روز در آنها پایین می آمد بلکه حتی صبح روز بعد هم بدخلق بودند. اما وقتی این طور نبود- یعنی وقتی افراد از کار گله نمی کردند، مسائل کوچک را بزرگ نمی کردند و زود کلافه و آزرده خاطر نمی شدند – اتفاقات بد، هر چند وخیم، تاثیری بر خلق و قو و همکاری آن ها چه در آن روز چه روز بعد نداشت. ”

computer-anger-shst-130207

در صورت عصبانیت چه کنیم؟

پس وقتی رییستان خون شما را به جوش می آورد باید چه کار کنید؟ وقتی می گوییم نباید خشم خود را ابراز کنید لزوما به این معنا نیست که اصلا خودتان را تخلیه نکنید. متخصصان کارهایی را مثل تا 10 شمردن، راه رفتن، و یا نفس عمیق کشیدن را توصیه می کنند. یا بجای برخورد خصمانه بهتر است برخوردی مشارکتی و صلح جویانه داشته باشید. جفری لوهر به فست کمپانی گفت : ” چیزی که مردم متوجهش نشدند این است که اگر عصبانیتشان را بروز ندهند، آن حس خود به خود از بین می رود. حتی اگر سعی کنند خود را کنترل کنند عصبانیتشان سریع تر هم فروکش می کند. “

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *