گوشی و تبلت برای خواب و رشد بچه ها ضرر دارند!

گوشی و تبلت برای خواب و رشد بچه ها ضرر دارند!

Header-4

بر اساس مطالعات انجام شده در Scientific Reports یک ساعت در روز استفاده از گوشی های هوشمند مساوی است با 15 دقیقه خواب کمتر. البته مهارت های حرکتی کودکانی که با گوشی بازی می کنند سریع تر پرورش می یابد. تعداد نمایشگرهای لمسی در خانه ها به سرعت در حال افزایش است اما کمتر کسی از تاثیر آنها بر روند رشد کودکان کم سن و سال آگاهی دارد.

در مطالعه ای که توسط بری بک، دانشگاهی در لندن، انجام شد 715 والدین کودکان زیر 3 سال مورد بررسی قرار گرفتند. اینکه کودکشان چقدر با گوشی هوشمند و یا تبلت بازی میکند و چقدر می خوابد بررسی شد. در نتیجه ی این تحقیق، 75 درصد از کودکان نوپا هر روز با این تکنولوژی ها سرگرم اند. 51 درصدشان بین 6 تا 11 ماه سن داشتند و 92 درصد آنها 25 تا 36 ماهه بودند. این کودکان بیشتر از شب در طول روز می خوابیدند. در کل، در ازای هر یک ساعت استفاده، حدود 15 دقیقه از خوابشان کم می شد.

6774634275_73b52d6267_b

” نه “به گوشی و تبلت قبل از خواب؟

دکتر تیم اسمیت، یکی از محققان، به وبسایت بی بی سی نیوز گفت: ” وقتی در طول روز 10-12 ساعت می خوابیم 15 دقیقه نخوابیدن زیاد نیست. اما برای کودکان یک دقیقه هم مهم است به دلیل کمکی که خواب به رشد آن ها می کند. این تحقیق، کامل نشده است اما دکتر اسمیت می گوید: ” به نظر می رسد استفاده از تاچ اسکرین ها با مشکلات مربوط به خواب در ارتباط باشد. ”

البته، این تحقیق نشان داده است که کودکان نوپایی که به صورت فعال از این وسایل استفاده می کنند( آن را لمس می کنند و صرفا فقط چیزی تماشا نمی کنند )، روند رشد مهارت های حرکتی سریع تری دارند. با این وجود آیا باید این وسایل را به بچه ها بدهیم تا بازی کنند؟

به گفته ی دکتر اسمیت: “در حال حاضر جواب این سوال را نمی توان داد. علم هر روز در حال پیشرفت است و واقعا از تکنولوژی عقبیم. برای اظهار نظر قطعی خیلی زود است. ”

او می گوید بهترین راه این است که مثل مدت زمان تلویزیون نگاه کردن، برای مدت زمان بازی با تبلت و گوشی هوشمند محدودیت قائل شویم. باید اطمینان حاصل کنیم که کودکمان فعالیت فیزیکی هم دارد، محتوا مناسب سنش است و نزدیک زمان خواب کودک او را از بازی کردن با این وسایل منع کنیم.

دکتر آنا جویس، محقق رشد شناختی در دانشگاه کاونتری، می گوید: ” این اولین تحقیقی است که ارتباط بین استفاده از نمایشگرهای لمسی در کودکان و خواب را بررسی میکند، بنابراین فقط فعلا قابل استناد است. براساس یافته های جدید و آنچه از تحقیقات قبلی به دست آمده، بهتر است والدین استفاده از نمایشگرهای لمسی، تلویزیون و غیره را قبل ساعات خواب محدود کنند. ”

Little girl with mobile phone in her hands. Studio shot

او افزود: ” تا زمانی که اطلاعات بیشتری در رابطه با تاثیر نمایشگرهای لمسی بر خواب به دست نیامده، استفاده از آن ها نباید کاملا قدغن شود. ”

پروفسور کوین مک کانوی از دانشگاه اوپن اظهار داشت: ” قطعا این نتایج من را مضطرب و پریشان نمی کرد اگر فرزند کم سن و سال داشتم . کودکانی که بر روی آنها مطالعه شد، هر روز، 25 دقیقه از نمایشگرهای لمسی استفاده کردند. از مدت زمان خوابیدنشان 6 دقیقه کم شد.”

 

منبع: bbcnews.com

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *