مسیر اپلای – انواع بورسیه دکترا

مسیر اپلای – انواع بورسیه دکترا

دریافت بورسیه،‌ بهترین شیوه برای پوشش هزینه‌های تحصیلی در خارج از کشور است. بورسیه تحصیلی، معمولاً توسط دانشگاه‌ها، ‌دولت‌ها یا ‌افراد خیر و موسسات نیکوکاری و علمی ارائه می‌شود. اگر شما موفق به اخذ بورسیه دکترا از دانشگاه شوید، تعهدی به انجام کار ندارید و تنها می‌بایست در فعالیت‌های تحقیقاتی  و تدریس به استاد خود کمک کنید. بنابراین پس از انجام کار می‌توانید مدرک خود را گرفته و دانشگاه را ترک کنید. به افراد که در فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت می‌کنند دستیار پژوهشی و به افرادی که در زمینه آموزش فعالیت می‌کنند، دستیار آموزشی گویند.

در بورسیه دستیار پژوهشی یا
:(Research Assistantship (RA

دانشجویان به واسطه‌ی انجام امور پژوهشی مورد نظر استاد، حقوق می‌گیرند. در این حالت عمده کاری که افراد انجام می‌دهند، حضور مداوم در آزمایشگاه‌ها، شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌ها، مدیریت همایش‌های پژوهشی دانشکده، ارائه و نوشتن مقالات یا کمک در ویرایش کتاب و مقالات استاد راهنما است. برای دریافت این نوع بورسیه، نیاز است تا به طور مستقیم با استادی که نیاز به یک دستیار آموزشی دارد، ارتباط برقرار کنید. برای بورسیه دستیار پژوهشی دانشجویان دوره دکترا نسبت به دوره‌های دیگر در اولویت هستند.

دستیار آموزشی یا
:(Teaching Assistantship (TA

که به آن استاد حل تمرین هم گفته می‌شود، کسی است که به امور کمک آموزشی مانند برگزاری کلاس حل تمرین، تصحیح اوراق امتحانی دانشجویان، مسئولیت آزمایشگاه و … می‌پردازد. درآمد دستیار آموزشی تفاوت چندانی با دستیار پژوهشی ندارد و حقوق هر دو از طرف دانشکده پرداخت می‌شود. برای به دست آوردن این نوع بورسیه نمره مهارت speaking شما در تافل بالای 52 و یا در آیلتس بالای ۷ باید باشد.
به جز این 2 نوع بورسیه، بورسیه های دیگری هم ارائه می‌شوند که معمولاً افراد کمی از آنها استفاده می‌کنند، اما اطلاع از آنها خالی از لطف نیست.

Grant:
نوعی کمک هزینه است که بر اساس نیاز دانشجو از طرف سازمان‌های دولتی و موسسه‌های خیریه پرداخت می‌شود. این کمک هزینه به صورت بلاعوض مستقیماً به خود دانشجو پرداخت می‌شود و یا به صورت تخفیف، از هزینه‌های تحصیل و شهریه دانشگاه کسر می‌شود.

Waiver:
کمک مالی است که جهت پرداخت هزینه خوابگاه، هزینه یک واحد درسی و یا هزینه شرکت در یک بازدید علمی پرداخت می‌شود. البته مستقیماً به خود دانشجو پرداخت نمی‌شود. این کمک مالی تنها بخشی از شهریه و هزینه‌های تحصیلی دانشجو را تامین می‌کند. این بورسیه نیز برای دانشجو‌یان نیازمند بوده اما برخی دانشگاه‌ها با گذاشتن شرایطی خاص این فرصت را برای عموم فراهم کرده‌اند.

دو نوع بورسیه نیز با نام‌های Financial Need و Tuition grant وجود دارد که از سری برنامه‌های دولتی برای کمک به دانشجویان کم بضاعت است. این بورسیه ها پس از بررسی‌ها و برگزاری آزمون‌های خاصی که ناتوانی مالی متقاضیان را ثابت می‌کند، با اخذ برخی تعهدات خاص از دانشجو مثل به پایان رساندن تحصیل، به عنوان کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود.

Awards:
معمولاً به افرادی که دارای استعداد و شایستگی خاصی هستند، تعلق می‌گیرد و کمک هزینه‌ای از طرف شرکت‌ها و موسسه‌های خاص است که در جهت منافع خود کار می‌کنند و متناسب با اهدافی که دارند، دانشجویانی را برمی‌گزینند.

Fellowship:
یکی از مشهورترین بورسیه ها است که به دانشجویان دوره دکترا ارائه می‌گردد. البته در صورتی که دانشجو، عضو گروه‌های پژوهشی باشد و بر روی موضوعات خاصی تحقیق کند. بسیاری از فلوشیپ‌ها علاوه بر تامین هزینه‌های زندگی و تحصیلات در فراهم کردن هزینه‌های تفریحات آخر هفته و … هم نقش بسیار مهمی دارند. برخی فلوشیپ‌ها هم وجود دارند که امکانات خاصی مانند بیمه سلامت، وام دانشجویی و یا حتی مسکن در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.
ادامه دارد…

امین عزیزی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *