گفتگوی اختصاصی با بهمن محمدرضایی – رییس فدراسیون اسکیت

گفتگوی اختصاصی با بهمن محمدرضایی – رییس فدراسیون اسکیت

دکتر بهمن محمدرضایی متولد اول بهمن 1347 زاده هرسین کرمانشاه است که به واسطه قبولی در رشته کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به تهران عزیمت کردند.
درسال 70 از طریق آقای وفایی در قالب فیزیوتراپ وارد گروه پزشکی تیم های ملی شد که در فدراسیون های دوچرخه سواری، بسکتبال، کشتی، رشته های رزمی و بوکس مشغول به فعالیت شد.
سال 77 بواسطه آقای علی اصغر هادی زاده نماینده محلات به استخدام سازمان تربیت بدنی وقت درآمد و بعنوان کارشناس ورزش مشغول به فعالیت شد.
بعلت علاقه زیاد به رشته کوهنوردی حکم مسئول انجمن کوهنوردی سازمان تربیت بدنی را دریافت نمود.
در سال 80 حکم کارشناس مسئول ورزش قهرمانی استانهای کشور را دریافت نمود و سپس به عنوان رئیس گروه ورزش قهرمانی سازمان تربیت بدنی حکم ابلاغیه را دریافت نمود.
فدراسیون اسکیت در سال 74 به حکم آقای مهر علیزاده رئیس سازمان وقت تاسیس شد در سال 85 به دعوت آقای وزیری رییس فدراسیون آن زمان، آقای محمدرضایی دبیر فدراسیون اسکیت شد.
در آن دوران اثرات بسیار خوبی را بجای گذاشت، نظام اداری، سیستم اموزش و مسابقات، فعایت های ملی و بین المللی بنحو شایسته ای توسط آقای محمدرضایی تدوین و طراحی گردید.
در سال 89 در سمت معاونت دفتر استعدادیابی و توسعه قهرمانی به وزارت ورزش برگشت و درسال 96 در مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکیت شرکت نمود و بعنوان رییس فدراسیون انتخاب شد.
عضو شورای برون مرزی، نایب رییس کنفدراسیون آسیا، عضو شورای برنامه ریزی و مدیریت راهبردی کمیته ملی المپیک از دیگر عنواینی است که هم اکنون ایشان در آنجا مشغول به فعالیت است.
این روزها فدراسیون اسکیت به واسطه میزان فعالیت هایش دوران اوج خودش را سپری می کند. به این بهانه در خدمت دکتر بهمن محمدرضایی رئیس فدراسیون اسکیت هستیم.
با سلام خدمت جنابعالی، به نظر شما ارتباط فدراسیون اسکیت با دانشکده های تربیت بدنی چگونه است و چطور می توان این ارتباط را بیشتر و عملیاتی تر کرد؟


با توجه به اقبال عمومی و علاقه مندی خانواده ها به ورزش اسکیت، انتظارات از این رشته ورزشی در ابعاد مختلف همگانی، قهرمانی و حرفه ای به ویژه کسب افتخار در میادین بین‌المللی به شدت افزایش یافته و در این میان فدراسیون اسکیت به عنوان تنها مرجع این ورزش در کشور برای انجام وظایف و مأموریت‌های جدید و ایفای نقش سیاست گذاری و اتاق فکر این ورزش همواره درصدد ارتقای سطح علمی مربیان و ورزشکاران بوده، که در راستای این مهم چندین تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه آزاد در زمینه های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، ارتقاء سطح فرهنگی ورزش اسکیت بین دانشگاهیان، استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های مشترک موجود در مرکز ورزش و تربیت بدنی و فدراسیون اسکیت در جهت اشاعه فرهنگ سلامت عمومی و تندرستی در جامعه، رشد و توسعه ورزش اسکیت در میان دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده های آنان، توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی شاخص در حوزه ورزش دانشگاه، هماهنگی و همکاری در جهت برنامه ریزی و اجرای فعالیت های ورزشی در دانشگاه، حمایت از جوانان و نوجوانان ورزشکار منعقد گردیده است. فدراسیون اسکیت در بخش آموزش مربیان و در دوره های مربیگری از اساتید دانشگاه جهت تدریس در سرفصل های موجود استفاده می نماید. در راستای افزایش تعامل و ارتباط بین فدراسیون و دانشگاه می توان سرفصل هایی را در دانشگاه مختص به ورزش اسکیت در دروس تئوری گنجاند که این خود سبب آشنایی هرچه بیشتر و نیز ترغیب افراد به این رشته مهیج خواهد شد.

بنظر شما دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با ورزش، چه کمکی به فدراسیون اسکیت می توانند انجام دهند؟ و فدراسیون شما چه حمایتی از این قشر دارد؟
از آنجا که این فدراسیون همواره دغدغه پیشرفت و رسیدن به سطح اول این رشته ورشی در جهان را در سر دارد، تمام سعی خود را بر این داشته که در بخش های مختلف فدراسیون از کارشناسان خبره در امر ورزش بهره ببرد این درحالیست که فدراسیون اسکیت همواره در بخش آموزش تئوری، بدنسازی و … از دانش آموختگان ورزشی استفاده می نماید در همین راستا فدراسیون در دوره های مختلف اقدام به فراخوان جذب نیروهای متخصص ورزشی نموده است. با این حال فدراسیون اسکیت همواره از پیشنهادات، طرح ها و اعلام نقاط ضعف و قوت خود با آغوش باز استقبال نموده و از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با ورزش در بخش های مختلف استفاده نموده و با توجه به میزان همکاری و توانایی خود از آنان حمایت کرده است.

صاحبان ایده و کارآفرینان چگونه می توانند در راستای توسعه اهداف فدراسیون مفید باشند و از چه طریقی می توانند نیازهای فدراسیون را رصد کنند؟
در حال حاضر با توجه به فعالیت کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون و تنوع در رشته های تحت پوشش فدراسیون و همچنین اقبال عمومی و خانواده ها از این ورزش مفرح و از آنجا که هر ساله لیگ های داخلی در رشته های تحت پوشش وتورنمنت های بین المللی با حضور تیم ها و ورزشکاران کشورهای مختلف در اکثر رشته های این فدراسیون برگزار می گردد که غالباً دارای بازتاب خبری در سایت ها و استفاده از پخش زنده تلویزیونی است. تعامل بین کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون و صاحبان ایده و کارآفرینان می تواند زمینه مناسبی در راستای اسپانسرینگ برای فدراسیون و دیده شدن صاحبان مشاغل از سوی دیگر را فراهم نماید.

کرونا چه تاثیری بر باشگاهها و مربیان تحت نظارت شما داشته و برای کاهش این آسیب چه کارهایی می توان کرد؟
شیوع بیماری منحوس کرونا نه تنها درجامعه ورزش بلکه در تمامی جوامع نقش مخرب و زیان باری را ایفا کرده است، صرفنظر از بخش مالی که خسارات زیادی را متوجه بخش خصوصی اعم از آکادمی های ورزشی، پیست های اسکیت و… نمود و منجر به تعطیلی آنها گردید.
کرونا در بخش آمادگی ورزشکاران بالاخص ورزشکاران تیم های ملی نیز بی تاثیر نبود.


خوشبختانه این فدراسیون از پیشگامان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور بوده، که در این راستا با راه اندازی پویش ورزش در خانه و چالش های ورزشی اقدام به این مهم نمود، که خوشبختانه این امر سبب به حداقل رسیدن این معضل در حفظ آمادگی ورزشکاران گردیده است. به عنوان مثال با توجه به وجود محدودیت ها در قرارگیری افراد در کنار هم و لزوم حفظ آمادگی ورزشکاران در رشته آیس هاکی جهت شرکت در مسابقات آسیایی 2021 و تشکیل تیم های ملی در بخش آقایان و بانوان ملاک دعوت از ورزشکاران این رشته بر اساس شیوه جدید دعوت به تیم ملی، بازیکنانی که در تمرینات خانگی همت بیشتری از خود نشان ‌دهند و سطح فنی بالاتری داشته باشند به تیم ملی هاکی روی یخ ایران دعوت خواهند شد. تمامی تمرینات خانگی بازیکنان هاکی روی یخ توسط کادر فنی رصد می‌شود. به طوری که هر هفته یک بازیکن از آقایان و بانوان به تیم ملی دعوت شده و لباس مخصوص تیم هاکی روی یخ کشورمان را دریافت خواهد کرد.

سخن پایانی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان…
در پایان فدراسیون اسکیت به عنوان یک فدراسیون نوپا وعلم محور که همواره تلاش نموده از علم روز در جهت آموزش و تربیت مربیان و ورزشکاران در رشته های تحت پوشش بهره ببرد، از طرح ها، پایان نامه ها و پروژه های دانشجویان در جهت پیشرفت این رشته ورزشی حمایت نموده و امکانات خود را در اختیار این عزیزان قرارخواهد داد.

محمد غفوریان همتی یزد

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *