تصویرسازی در ورزش

تصویرسازی در ورزش

در دنیای امروزه ورزش، همه افراد به خوبی می‌دانند که دیگر داشتن آمادگی جسمانی و تمرین مهارت بدنی و تکنیکی به تنهایی باعث موفقیت نخواهد شد. چرا که مربیان و ورزشکاران با فشارهای روانی زیادی روبه‌رو هستند و برای تجربه موفقیت باید بتوانند این فشارهای روانی را مدیریت یا کنترل کنند.
به همین سبب نیاز مبرم به مهارتهای روانشناسی ورزش کاملا مشهود است. یکی از مهارتهای ذهنی موثر در ورزش تصویرسازی می باشد. تصویر سازی ذهنی یک مهارت قابل یادگیری است که در آن ما تمام تجربه های را که دوست داریم در زمین ورزشی در زمانهای واقعی بازی و تمرین مشاهده کنیم را از قبل با درگیر کردن تمام حواس خلق می کنیم.
ذهن قابلیت تفاوت گذاری بین تصاویر ساخته و واقعیت موجود را ندارد و به همین خاطر ما می توانیم با بهره گیری از این مورد در زمان استراحت، صحنه هایی را که خواهان اجرای آنها در روز بازی هستیم را خلق کنیم.
تمام افکار ما برمبنای تصویری شکل می گیرد که آن را در ذهن می بینیم یعنی اینکه اگر بگوییم “توپ” چه تصویری در ذهن شما نقش می بندد؟
خوب بدون شک حروف{ت و پ} نیست بلکه تصویری از توپ در ذهن شما می آید. در نتیجه تصاویر بدون نیاز به محرک های بیرونی ایجاد می شوند.
تصویرسازی با آموزش یادگرفته می‌شود با تمرین بهتر می شود و با هوش رابطه مستقیم ندارد؛ بلکه آنچه که مهم است آموختن درست و تلاش و تمرين است.
علاوه بر تمرین بدنی یک مهارت ورزشی، ورزشکار باید زمان اندکی را صرف تصویرسازی ذهنی آن مهارت کنند، تمرین ذهنی می تواند قبل از تمرین واقعی بدنی یا زمانی که تمرین بدنی به صورت واقعی امکان پذیر نیست به تنهایی انجام گیرد(حین مسافرت، در رختکن یا حین استراحت)
انجام تصویرسازی به منظور تسهیل عملکرد به سطح معینی از مهارت نیاز دارد به عبارت دیگر مربی یا معلم نباید انتظار داشته باشد تمرین ذهنی برای ورزشکاران فاقد مهارت و مبتدی مؤثر واقع شود، هرچه ورزشکاران مهارت بیشتری داشته باشند تمرین ذهنی برای آنها مفید تر است.

نمونه‌ای از مراحل تصویر سازی ذهنی منتخب
١. جای آرامی را بیابید که در آنجا مورد مزاحمت قرار نگیرید، در وضعیت راحتی قرار بگیرید و قبل از تصویرسازی ذهنی کاملا آرام شوید؛ تنفس عمیق وآرمیدگی تدریجی راه پیشنهادی برای دستیابی به حالت آرامش است.
٢. تصویر سازی ذهنی را با تجسم یک دایره رنگی شروع کنید که در آغاز میدان دید شما را پر می کند. سپس در نقطه ای تقلیل می یابد و ناپدید می شود. حال دایره را به رنگ آبی مجسم کرده و این روند را چند بار تکرار کنید و در هر بار دایره را با رنگ متفاوت تجسم کنید، در حالت آرمیده از تصویر سازی ذهنی لذت ببرید.
٣. تصویر سه لیوان را بصورت چند بعدی در ذهنتان ایجاد کنید، لیوان ها را با مایع رنگی پر و به آن چند قطعه یخ و نِی اضافه کنید.
٤. چندین صحنه و تصویر را انتخاب کنید و جزيیات کاملی درباره آنها بسازید؛ تصاویر ورزشی مانند استخر، زمین تنیس و گلف را تصور کنید و در هر یک از این تصاویر تمرین کنید تا افرادی از جمله غریبه ها را تجسم کنید.
٥. خود را در یک موقعیت ورزشی مجسم کنید؛ ابتدا تصور کنید در مقابل تماشای دیگران در حال اجرای یک مهارت یا ورزشی هستید که به شدت به آن ورزش علاقه مندید و به گونه ای خود را داخل آن تصویر تجسم کنید گویی یکی از اجرا کننده ها هستید، حال خود را در حال موفق تکلیف مورد نظر تصور کنید. موقعیت ورزشی دیگری را انتخاب کرده و همین روند را مجدد تکرار کنید.
٦. این جلسه ی تصویرسازی ذهنی را با تنفس عمیق، باز کردن چشم ها و سازگاری با محيط به پايان برسانيد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *