معرفی کتاب -آمادگی جسمانی برای کم توانان جسمی و معلولین

معرفی کتاب -آمادگی جسمانی برای کم توانان جسمی و معلولین

اندر دل من درون و بیرون همه اوست/ اندر تن من جان و رگ و خون همه اوست
اینجای چگونه کفر و ایمان گنجد/ بی‌چون باشد و جود من چون همه اوست


معلولیت گستره متنوعی از ناتوانیهای جسمی – حرکتی، حسی، روانی، اجتماعی و ذهنی را شامل میشود. بسیاری از این معلولیتها آشکار و برخی خفیف و پنهانتر هستند؛ اما در هر صورت استفاده از برچسب (تگ) ناتوانی این افراد به دلیل پیامدهای روانی و اجتماعی آن، موضوعی حساس و بحث برانگیز است. افزون بر این، با افزایش سن، آمادگی عضلانی برای استقلال در فعالیتهای روزمره زندگی و انجام کارهای شخصی در این افراد ضروری میباشد. توانایی حفظ سبک زندگی مستقل عامل مهمی برای افراد کمتوان جسمی است. در این افراد حفظ قدرت و استقامت عضلانی و تعادل پویا برای اطمینان از کیفیت زندگی و استقلال، عملکردی مهم است. با افزایش سن، بدتر شدن اوضاع جسمانی معمولاً به دنبال سبک زندگی بیتحرک یا کاهش تحرک و فعالیت بدنی و افزایش وابستگی به دیگران را موجب می شود.
در سالهای اخیر روند اجتماعی کردن معلولان یا قرار گرفتن معلولان در شرایط عادی جامعه، بیش از پیش نمود داشته است و ورزش و فعالیت بدنی بهعنوان یکی از ابزارهای مهم و کارآمد در زمینه توانبخشی اجتماعی معلولان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است
فعالیت بدنی بخشی ضروری برای بهبود کیفیت کلی زندگی برای همه اشخاص و از جمله افراد مبتلا به کم توانی جسمی است و این افراد می توانند از مزایای برنامه های سیستمی ورزش و تربیت بدنی در حیطه رشد و نمو جسمانی، مهارت حرکتی و سلامت عمومی بهره مند شوند و از این رهگذر با موفقیت از عهده انجام اعمال روزمره مانند مهارتهای شغلی و فعالیتهای اوقات فراغت برآیند. اما پیش نیاز ورود و مشارکت کم توانان جسمی در فعالیتهای اجتماعی، آگاهی از مختصات و قابلیتهای جسمانی و روانی آنان است که خود میتواند متأثر از عوامل پیدا و پنهان بسیاری باشد که نیازمند مطالعات منظم آکادمیک میباشد.
کتاب پیش رو، با ارائه تمرینات موثر همراه با چک لیست های ارزیابی، منبع مناسبی برای پیشرفت و بهبود شرایط جسمانی کم توانان جسمی است. امید است که موردنظر مربیان این بخش از جامعه و نیز خود افراد کم توان قرار گیرد.

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق چارتکبیر زدم یک سره بر هر چه که هست

سپیده لطیفی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *