گفتگوی اختصاصی با نیما نکیسا

گفتگوی اختصاصی با نیما نکیسا

نیما نکیسا دروازه‌بان و خواننده ایرانی است که مدتی عضو تیم ملی فوتبال ایران بود.
نکیسا با پرسپولیس تهران چهره شد و توانست در حضور احمدرضا عابدزاده به عنوان دروازه‌بان پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران فعالیت کند. محمد مایلی کهن در جام ملت‌های آسیا 1996 امارات به او میدان داد. نکیسا در جام جهانی 1998فرانسه در بازی اول مقابل یوگسلاوی به میدان رفت. او هم اکنون به عنوان مسئول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال مشغول به فعالیت است.
نکیسا در رشته آسیب‌شناسی ورزشی در پردیس کیش دانشگاه تهران در مقطع دکتری تحصیل می‌کند. وی در موسیقی نیز دستی دارد و پیانو می‌نوازد.
با عرض سلام و روز خوش خدمت دکتر نکیسای عزیز، چگونه شد که به سمت ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی و انتخاب گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی رفتید؟
با سلام، پس از مصدومیت شدید ساق و مچ پای راست در سال 1386 كه منجر به كنار رفتن از میادین حرفه ای شد، با تشویق خانواده بالاخص پدرم تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم كه در كنكور سال 1386 با رتبه 34 كشور در رشته تربیت بدنی (علوم ورزشی) در دانشگاه آزاد تهـران شرق مشغول به تحصیل شدم كه پس از فارغ التحصیل شدن با معدل18.86 با كنكور مجدد برای تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حركات اصلاحی در سال 1391 با رتبه ٢ در دانشگاه آزاد واحد كرج مشغول به تحصیل شدم.
در سال 1395 مجدداً با كنكور سراسری در رشته فوق جهت ادامه تحصیل در مقطع دكتری با رتبه ٣ دانشجوی مقطع دكتری در دانشگاه تهران شدم.
٦ كتاب تخصصی در حوزه های تخصصی علوم ورزشی از بنده منتشر شده و دارای سه مقاله هستم و مدت ٣ سال بعنوان استاد دانشگاه در خدمت دانشجویان تربیت بدنی هستم. داور بین المللی مقالات حوزه آسیب شناسی و حركات اصلاحی در مجله ELSEVIER می باشم.
تحصیل در این رشته چقدر باعث شد که به هدف هایی که می خواهید برسید یا در مسیر بهتری از هدف هایتان قرار بگیرید؟
با توجه به اینكه بنده در رشته های مختلفی صاحب عناوین استانی و كشوری بودم و در نهایت بطور حرفه ای فعالیت خودم را در فوتبال ادامه دادم. كسب علم و دانش در حوزه مورد بحث، بسیار دیدگاه بنده را نسبت به فعالیت در راستای ورزش بعلاوه علم را تقویت كرد.

به نظر شما ارتباط تحصیلکرده های علوم ورزشی و صنعت ورزش چگونه است؟
نگاه صنعتی به ورزش نیازمند بستر مناسب برای این صنعت بین المللی است. در حال حاضر تفكرات ورزش ما نسبت به این مقوله مهم واسطه گری است، نه صنعتی!

به چه میزان ورزشکاران حرفه ای مخصوصاً فوتبالیست ها با مراکز آکادمیک مثل دانشگاه ها ارتباط می گیرند؟
متأسفانه در این زمینه ضعف بسیاری وجود دارد و شاهد حضور اندكی از ورزشكاران حرفه ای در این حوزه هستیم.

با توجه به اینکه شما مسئول توسعه فوتبال پایه هستید، می توانید تسهیلاتی برای فارغ التحصیلان علوم ورزشی ایجاد کنید که کمک به راه اندازی کسب و کارشان شود.(مثلا تسهیلاتی در اخذ مجوز مدارس فوتبال یا دوره های مربی گری یا مدیریتی)؟
متأسفانه در حال حاضر در جایگاه تصمیم گیری و سیاست گذاری نیستم و این امر در چارت اداری فدراسیون فوتبال به كمیته جوانان فدراسیون و هیات های استانها و اداره كل ورزش و جوانان استانها سپرده شده است.

بچه های تربیت بدنی باید چه ویژگی هایی داشته باشند که باعث شود شما برای کارتان جذبشان کنید؟
ایدئولوژی بنده به وقتش در جهت استفاده از بچه های تحصیلكرده در این حوزه اعمال خواهد شد. اما در حال حاضر همانطور كه عرض شد در جایگاه تصمیم گیری و سیاست گذاری نیستم.

چه پیشنهادی برای ورزشکاران حرفه ای که تحصیل می کنند دارید؟
باید در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری در ورزشكاران انجام شود، در حال حاضر با توجه به تورم های نجومی قیمتی در جامعه و نگاه تجاری بسیاری از ورزشكاران بالاخص رشته های پولساز ِ ورزشی، ورزشكاران اقبال زیادی جهت ادامه تحصیل از خود نشان نمی دهند.

چگونه شد که دروازه بان شدید؟
سال 7631 یك روز به اصرار یكی از دوستانم جهت تست در مدرسه فوتبال باشگاه پاس به مربیگری آقای فیروز كریمی به آنجا مراجعه كردم ، من را در درون دروازه گذاشتند و به دلیل اینكه چند سال ژیماستیك كار كرده بودم از اندام منعطف تر و آماده تری نسبت به دیگر هم سن و سالانم برخوردار بودم.
بعد از اتمام آن جلسه تمرینی آقای كریمی بنده را كنار كشیدند و از من خواستند كه جلسه بعد با پدرم به تمرین مراجعه كنم تا ایشان با پدرم در مورد انتخاب بنده صحبت كنند و اینطور شد كه راه حرفه ای فوتبال من آغاز شد.

چرا بوکس‌ رو ادامه ندادید؟
پدرم اجازه ادامه در این رشته را ندادند و بیشتر من را به سمت فوتبال سوق دادند.

سه تا از بهترین مدارس فوتبال کشور؟
چندین مدرسه فوتبال هستند كه در سطح كشور فعالیتهای خوب و قابل قبولی دارند مثل روستوف در استان البرز، سپاهان اصفهان، فولاد خوزستان، ایرانمهر تهران.

اگر دوباره به فوتبال برگردید دوباره دروازه بانی را انتخاب می کنید؟
من صد در صد عاشق دروازه بانی هستم.

چرا در حوزه هنری(خوانندگی) کم رنگ شدید؟
هنر را بسیار دوست دارم، اما در حال حاضر لباس مدیریت و استادی بر تن كردم و فعلاً از هنر دیگران لذت می برم.

چقدر هنر و ورزش با هم همخوانی دارند؟
این همخوانی را خود شخص با عشقی كه به دو مقوله دارد باید بوجود بیاورد.

یک نصیحت یا پیشنهاد برای دانشجویان تربیت بدنی:
این رشته اقیانوس بیكرانی ست كه هیچگاه انتها نخواهد داشت یا بهتر است به كهكشانهای آسمان تعبیرش كنیم. مدرك گرایی در علم برای سیستم آموزشی ما سَم است. ما باید دانشجویان دانا و علاقه مند بسازیم كه با تلاش به مقالات و كتب تخصصی جهانی برسند.

سخن آخر…
ممنون از شما و مخاطبین گرامی كه با حوصله عرایض بنده را شنیدید و مطالعه كردید.

علیرضا رضایی

کارشناس ورزش

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *