گفتگو با جواد رمضی – رییس فدراسیون ورزش های کارگری

گفتگو با جواد رمضی – رییس فدراسیون ورزش های کارگری

با سلام خدمت آقای رمضی عزیز، ابتدا خودتان را معرفی کنید و اینکه چند سال است که در این سمت هستید؟
جواد رمضی کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی فارغ التحصیل سال 1383 از دانشگاه آزاد هستم. سه بار در در مقطع دکترا پذیرفته شده ولی به دلیل مشغله کاری نتوانستم ادامه تحصیل بدهم. در حدود شش سال است که در سطح مدیریت ورزش کشور فعال هستم. دو سال مدیر کل امور ورزش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بودم، سه سال است که به عنوان رئیس فدراسیون ورزشهای کارگری مشغول به کار هستم. قبل از آن معاون مدیرکل امور ورزشی و دبیر فدراسیون ورزش کارگری بودم.

چگونه شد وارد این فدراسیون شدید؟
از سال 82 که وارد وزارت کار شدم، همواره بدنبال مطالعاتی برای بهبود ورزش کارگری به صورت عملیاتی و اجرایی بودم تا اختیارات را دست نهادی با قدرت بالاتر قرار دهم تا بعد مسائل قانونی اختیار عمل بالاتری داشته باشند. به همین خاطر بحث ایجاد تشکیل فدراسیون ورزشهای کارگری مطرح شد. آن زمان فدراسیون ورزش دانشجویی و دانش‌آموزی فعال بود و در نهایت این تحقیق ها و بررسی ها ما توانستیم در سال 1391 فدراسیون ورزش های کارگری را ایجاد نماییم و از همان ابتدا من به عنوان دبیرکل فدراسیون مشغول به کار شدم.

این فدراسیون چه ورزش هایی را تحت پوشش قرار می دهد؟
وقتی این فدراسیون تاسیس شد باید در ابتدا مراحل اصولی و پایه ای خود را می گذارند، اما در آن مقطع زمانی بیشتر به دنبال تهیه و تنظیم هرچه بهتر اساسنامه ها و اسناد فدراسیون بودیم.
اما حالا بعد از گذشت هشت سال از تأسیس فدراسیون ورزشهای کارگری ما 31 رشته ورزشی را در قالب 31 انجمن، به صورت فعال و در ۳ سطح رشته های ورزشی فعال، در حال توسعه و آزمایشی (نمایشی) طبقه بندی کرده ایم.

فعالیت کارگران چه مزیت هایی برای کارخانجات دارد؟
پاسخ این سوال به لزوم ایجاد فدراسیون ورزشهای کارگری بر می گردد.
در نگاه فردی سلامتی، تندرستی، نشاط و شادابی از فاکتورهای بسیار مهم شاد زیستن و خوب زیستن می باشد. اگر بخواهیم در مقیاس کلان به این قضیه نگاه کنیم، به واسطه وجود انسان های شاد، سلامت و تندرست، می‌توانیم نیروی انسانی با همین ویژگی ها داشته باشیم که از آمادگی جسمانی بالاتری برخوردارند. پس طبیعتاً در محیط کار که محیط کارگری هم می باشد و فعالیت بدنی هم در کنار فعالیت‌های ذهنی دارند، قطعاً شور و نشاطی که فعالیت بدنی به آنها می‌دهد، باعث می شود که تولید و اقتصاد کشور به نحو مطلوبی ادامه پیدا می‌کند و بهره وری نیروی انسانی بالاتر می‌رود.

در مورد مسابقات و سطوح مختلف آن توضیحاتی بفرمایید:
مسابقات ورزشی کارگری همواره در سطوح مختلفی برگزار می‌شود.
اول، مسابقاتی هستند که در بین کارخانجات یک شهرستان و توسط هیئت‌های شهرستان برگزار می‌شود.
دوم، مسابقاتی هستند که بین کارگران یک کارخانه برگزار می‌شود که به آن مسابقات درون کارخانه‌ای می‌گویند.
سوم، مسابقات ای است که بین کارگران یک استان برگزار می‌شود که منتخبان آن به مسابقات قهرمانی کشور اعزام می‌شوند
و در نهایت مسابقاتی که با عنوان مسابقات قهرمانی کشور برگزار می‌شود.
خروجی این مسابقات اعلام نفراتی به عنوان تیم ملی کارگری، در رشته های مختلف است برای شرکت در مسابقات بین‌المللی، هر دو سال یکبار اعزام می‌شوند.
سال گذشته تیم ملی ورزشهای کارگری ما، با یک کاروان 130 نفره، در ششمین دوره مسابقات بین المللی اسپانیا توانستند مقام سوم را در مجموع مدال ها کسب کنند.

این فدراسیون چگونه با تربیت بدنی ادارت و شرکت ها در ارتباط است؟
طبق آیین نامه اجرایی 154 قانون کار، کارخانجاتی که بیش از 50 نفر پرسنل دارند می بایست شخصی و به عنوان مسئول تربیت بدنی داشته باشند و هر چقدر پرسنل بیشتر شود، مسئولیت ها و شرایط مسئول تربیت بدنی تغییر می کند. برای مثال اگر پرسنل بالای 100 نفر شوند، مسئول تربیت بدنی در دفتر خود، فقط کار تربیت بدنی می کند. اما برای شرکت‌های بالای 50 نفر، مسئول تربیت بدنی فقط ساعاتی از کارش را به این منظور اختصاص می‌دهد و اگر یک سوم و یا بیشتر کارکنان خانم باشند، یک مسئول تربیت بدنی خانم نیز باید با این کارخانه همکاری کند. این قوانین باعث شده تا در کارخانجات از افراد متخصص تربیت بدنی استفاده شود و توسط هیئت های استانی با این افراد ارتباط برقرار می‌شود.


بودجه فدراسیون از کجا تامین می شود؟
یکی از مشکلات اساسی مطرح شده در این میان بحث بودجه می باشد. تا الان که هشت سال از تاسیس این فدراسیون گذشته، ردیف اعتباری بودجه به این فدراسیون اختصاص داده نشده است.
نه در وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی، و نه در وزارت ورزش و جوانان هیچ بودجه‌ای به این فدراسیون اختصاص نداده اند. ما فقط کمک‌های اندکی را از کمیته ملی المپیک دریافت می‌کنیم و برای مسابقات بین‌المللی نیز از طرف وزارت کار و هلدینگ‌های زیر مجموعه کمک‌های دریافت می‌کنیم.
در واقع ما هیچ گونه بودجه‌ای برای برنامه‌ریزی بلندمدت نداریم. بخش دیگری از منابع مالی ما را اسپانسرها در مسابقات خارجی و یا اسپانسرهای پخش تلویزیونی و کمیته های داخلی تشکیل می دهند.

چند درصد از نیروهای این فدراسیون از فارغ التحصیلان تربیت بدنی هستند؟
بالای 80 درصد از کارکنان این فدراسیون را فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی تشکیل می‌دهند که حداقل مدارکشان کارشناسی می باشد و یا افرادی که بالای 20 سال سابقه کار در سطوح بالای ورزش کشور را دارند. از بُعد فنی ما از افراد بسیار توانمندی برخوردار هستیم.

چگونه بچه های تربیت بدنی می توانند در توسعه این فدراسیون نقش داشته باشند؟
قطعاً افراد فارغ التحصیل تربیت بدنی می توانند به این فدراسیون کمک کنند. کمک هایی از قبیل پژوهش، پیشنهاد های تخصصی و حتی حضور فیزیکی در رقابت‌ها به صورت داوطلبانه می تواند بسیار برای فدراسیون اثربخش باشد. اما با توجه به صنفی بودن این فدراسیون و شرایط ویژه آن، افراد حتماً باید مطالعات دقیق درباره شرایط موجود در ورزش کارگری، دامنه فعالیت ها و مشکلات و چالش های آن داشته باشند.

آیا تسهیلات یا برنامه ای برای جذب نیروهای تربیت بدنی دارید؟
از آنجایی که فدراسیون ما یک فدراسیون پر حجم و پرکار است، طبیعتاً برنامه بلندمدتی را نیز دارد. به دلیل شیوع کرونا،بخش غالب فعالیت‌های ما دچار اختلال شده است.
مانند بقیه فدراسیون‌ها، فعالیت‌های اجرایی ما محدود شده است. یکی از مشکلات دیگر ما کمبود نیروی انسانی است که باید در این بخش بدنه کارشناسی فدراسیون را باید تقویت کنیم.

پیشنهاد برای بچه های تربیت بدنی:
پیشنهاد من به کسانی هم که در حال ادامه تحصیل هستند این است که به صورت داوطلبانه، با فدراسیون های ورزشی کشور همکاری داشته باشند چرا که ما یک حلقه مفقوده ای داریم، در بحث دانشجوهای تربیت بدنی، و آن حلقه مفقوده این است که این افراد به دلیل اینکه تمام اطلاعات خود را از طریق آکادمیک دریافتند، از لحاظ اجرایی و از بعد دانش اجرایی بسیار ضعیف هستند.
به همین خاطر وقتی وارد یک سازمان بزرگی مانند فدراسیون ورزشهای کارگری می شویم، نمی‌توانیم دانش خود را به نحو احسن ابراز نماییم و این مورد باعث ایجاد چالشی برای این افراد می‌شود. اگر ما بتوانیم ساز و کاری مانند کشورهای پیشرفته فراهم کنیم که اغلب کارها توسط افراد داوطلب انجام می‌شود، افراد می‌توانند به صورت اجرایی بیاموزند.

سخن آخر…
بحث ورزش و فدراسیون کارگری بسیار اهمیت دارد. ما باید بیاموزیم و اعتقاد داشته باشیم که ورزش در نشاط همگی موثر است. کارگران عزیز باید باور داشته باشند که ورزش کردن برای خود، خانواده، اجتماع، کشور و توسعه حوزه کارشان قطعاً اثر گذار است. حتماً یک بخش کوچکی از روز را برای پرداختن به بحث ورزش قرار دهند. حتی اگر درگیر مسائل روزمره زندگی مانند اشتغال، اقتصاد و… هستند، فعالیت بدنی و ورزشی را تجربه کنند و از سکون و بی‌تحرکی فاصله بگیرند. هر کسی بنا بر اقتضای شغلش دچار آسیب های بدنی و ساختار قامتی می‌شود، داشتن فعالیت بدنی می‌تواند بدن افراد و تقویت و از آسیب های ذکر شده پیشگیری نماید.
من از کارگران عزیز و کسانی که در زمینه ورزش کارگری فعال هستند می‌خواهم که به ورزش نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

مجتبی گوهری

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *