طرح کسب و کار و اهمیت آن برای استارت آپ ها

طرح کسب و کار و اهمیت آن برای استارت آپ ها

طرح کسب و کار سندی است که در آن توضیح کامل کسب و کار ، محصولات یا خدمات آن، نحوه کسب درآمد، ساختار مدیریتی و نیروی انسانی، تأمین اعتبار و منابع مالی، مدل عملکرد آن و جزئیات ضروری دیگر برای موفقیت آن درج می‌شود.

هر طرح کسب و کاری باید  شامل موارد مهمی مانند اهداف کسب و کار شما، استراتژی‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهید، مشکلات بالقوه‌ای که ممکن است کسب و کار شما با آن‌ها روبرو شود، راه‌حل‌های در نظر گرفته شده برای برطرف کردن این مشکلات، ساختار سازمانی کسب و کار و همچنین مقدار سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و روی پا نگه‌داشتن کسب و کارتان ‌باشد.

طرح کسب کار برای استارت آپ های ورزشی هم برای شروع کار و هم برای جذب سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد و  هر چقدر دقیق تر نوشته شده باشد، امکان موفقیت استارت آپ در مراحل بعدی و جذب سرمایه را افزایش می دهد.

مهم نیست که چه نوع شغلی را راه اندازی می کنید ، باید یک برنامه تجاری داشته باشید. “هدف بدون برنامه، فقط یک آرزو است”.  لذا اگر در حال تهیه یک برنامه کسب و کار برای  استارت آپ یا کسب و کار ورزشی خود هستید ، عناصر مهمی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید که ما طی سلسله مطالبی به شرح کامل بخش های مختلف طرح کسب و کار خواهیم پرداخت.

  خلاصه اجرائی (Executive summary)

بخش اولیه و بسیار مهم در طرح کسب و کار ورزشی شما می باشد. این بخش یک مرور کلی از کسب و کار  شما و برنامه های آینده آن است. در حالت ایده آل خلاصه اجرایی شما حداکثر۱-۲ صفحه خواهد بود ، که باعث خواندن سریع و اشتیاق به شنیدن بیشتر در سرمایه گذاران می شود. آنچه که سرمایه‌گذاران واقعاً دوست دارند بدانند این است که: (چقدر سود عاید من خواهد شد و کِی؟)

به این ترتیب شاید مهم ترین بخش طرح پیشنهادی فروش و در نتیجه طرح کسب و کار شما، خلاصه ی مدیریتی آن است. به زبان ساده، اگر خلاصه ی مدیریتی طرح کسب و کار شما نتواند سرمایه گذار را متقاعد به سرمایه گذاری بر کسب و کار شما کند، باقی طرح از درجه ی اعتبار ساقط می شود، چون هرگز خوانده نخواهد شد.

اگرچه خلاصه اجرایی اولین بخش طرح کسب و کار ورزشی شما است، اما معمولاً آخرین بخش طرح کسب کار است که پس از تکمیل سایر بخش ها و مشخص شدن تمام جوانب کار شما نوشته می شود.

ادامه دارد…

محمد شریعت زاده

معاون فناوری پژوهشگاه علوم ورزشی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *