تحلیل یک کسب و کار – راه اندازی مراکز تندرستی و سلامت بهروزان

تحلیل یک کسب و کار – راه اندازی مراکز تندرستی و سلامت بهروزان

  موضوع کسب و کار:

راه اندازی مراکز تندرستی و سلامت بهروزان

در تهران(الهیه/ دولت/ اوین)

قبل از شروع

  ادراک شما از وضعیت خود برای راه اندازی کسب و کار:

درصدفاکتور
100علاقه
100سرمایه
70تخصص
50ارتباطات
80تحصیلات
50بازار مشتریان

  دلیل تصمیم به شروع کار:

عمده ترین دلیل قطعاً علاقه هست و علاوه بر آن، دو دلیل عمده برای انتخاب این شغل داشتیم. اول اینکه مردم دچار بیماری‌های مختلف شدند و زمان ورزش کردن ندارند، پس ما سعی کردیم که زمان ورزش را کم کنیم به خصوص با دستگاه‌هایی مثلEMS  که فرد بتونه در زمان کوتاه فعالیت های ورزشی مناسبی را انجام بدهد.

دوم اینکه با توجه به روند رو به افزایش سن و سالمند شدن جامعه تشخیص ما این بود که بر روی افراد سالمند تمرکز کنیم و بر روی پایش سلامت آنها کار کنیم.

  سرمایه اولیه برای شروع کار:

سرمایه اولیه رو همیشه به دو قسمت تقسیم می کنم، یکی سرمایه مالی که بر روی انجام کار می‌گذاریم، دوم سرمایه زمانی که روی کار میزاریم. سرمایه اولیه من نزدیک به 500 میلیون تومان بود، اما وقت و زمانی که بر روی این کار گذاشتیم و به اندازه راه اندازی یک کارخانه زمان برد. تلاش کردیم که به یک نقطه برسیم که افرادی که با ما می‌خواهند کار بکنند، دل سرد نشوند و بتوانند به کارشان ادامه بدهند و همگی به هدفمان برسیم.

  زمان ایده تا شروع کار:

از زمانی که ایده ما شکل گرفت تا زمانی که اولین فیش ورودی را زدیم، تقریباً نزدیک به یک سال تا یک سال و سه ماه طول کشید. تحقیقات بازار مختلف انجام دادیم و دوست داشتیم یک کار متفاوت و خاص انجام بدیم.

  تیم اجرایی:

سعی کردیم در انتخاب تیم اجرایی تمام افرادی که پیش ما کار می‌کنند، آکادمیک باشند. چون از اول ایده ما این  بوده و تفاوت ما این بود که خواستیم یک گروه آکادمیک باشیم تا این که به یک عنوان باشگاه داری یا مجموعه‌دار شناخته شویم.بنابراین تصمیم گرفتیم که از افرادی استفاده کنیم که تحصیلکرده و آکادمیک هستند و می توانند به جامعه کمک کنند بیشتر افراد هم تحصیل کرده های رشته تربیت بدنی در تمام گرایش های آن هستند.

  اولین گام اجرایی(نقطه شروع):

اولین قدم اجرایی، تحقیقات بازار و طرح توجیهی و به خصوص دوره کار خدماتی در واقع پیدا کردن محل و بررسی شرایط آن است.

  برای شروع کسب و کارت هر کدام از عوامل زیر رو بر اساس اهمیتی که میدهید، به ترتیب اولویت مشخص کنید:

 (تیم، ایده، الگوی کسب و کار، سرمایه، زمان)

1. ایده

2. تحقیقات بازار و جدول کسب و کار

3. سرمایه گذاری لازم

4. زمانبندی مناسب

5. تیم و نحوه اجرا

البته که این رتبه‌دهی مال زمان قبل از شروع فعالیت است و در انتها قرار گرفتن تیم و نحوه اجرا فقط به همین دلیل است و گرنه پس از شروع کار، این موضوع در اولویت انجام کار قرار دارد.

زمان شروع

  چه ارزشی را ارائه می دهید؟

خدماتی که شرکت ما ارائه می دهد در بخش سلامتی و ورزشی است و البته کمی هم روی زیبایی کار می کند.

  مشتریان چه کسانی هستند؟

بازار هدف ما تقریباً شامل تمام افراد است، کودکان از سن ۴ سالگی شروع به استعدادیابی خواهند شد تا افراد با سن 08 و 09 سال، کار پایش سلامت و تندرستی آنها را انجام می‌دهیم.

  از چه طریق با مشتریان ارتباط برقرار می کنید؟

امروزه ارتباط برقرار کردن با مشتریان به نظر من روند خیلی فرق کرده، یکی از مهمترین جاهایی که میتوانیم با مشتریان ارتباط برقرار کنیم، صفحات مجازی است که از طریق اینستاگرام خیلی ارتباط داریم، در محل هایی مثل دانشگاه، خانه های سالمندان،  و حتی با مهدکودک ها برای بچه ها در ارتباط هستیم و مشاوره می دهیم.

  محل ارائه خدمات کجاست؟

در حال حاضر دو مرکز داری مشغول فعالیت که مرکز اول در الهیه و دومی در خیابان دولت واقع شده و به تازگی هم در حال ایجاد یک مرکز دیگر در منطقه اوین هستیم که انشالله تا یک ماه دیگه شروع به کار خواهد کرد.

  شریک یا همکار کلیدی دارید؟

امروزه می‌توانیم بگوییم که تقریباً ماهیت همه کسب و کارها عوض شده و تمام کارها نیاز به شریک و همراه دارد، حتی اگه اسم آن شریک نباشد، باید یک همراه برای کارایی داشته باشد. شرکت بهروزان هم با شرکت سالیان که نمایندگی برند 8QA را در ایران دارند همکاری می‌کند، در بخش سلامت و زیبایی مشارکت دارد و دوستان دیگه هم در این مسیر به ما کمک می کنند که امیدواریم، بتوانیم برای آنها شریک خوبی برای هم باشیم.

  پایه اصلی کسب و کار شما چیست؟

سلامت و استعدادیابی

  ساختار هزینه:

هزینه ها شامل مربیان، شارژ، اجاره و وسایل بهداشتی هستند که در مجموع 73 میلیون تومان ماهیانه است.

  ساختار درآمد:

ماهانه 05 میلیون تومان بابت حق عضویت

بعد از تجربه کسب و کار

  بزرگترین مشکلات موجود این حیطه؟

در حال حاضر با توجه به بیماری کرونا یکی از مشکلات کسب و کار ما، همین موضوع است و از عوامل دیگر می توان به نیروی انسانی اشاره کرد که مدیریت این نیروهای انسانی کار بسیار سختی است و نکته دیگر هم رقیبانی هستند که تخصص خوبی ندارند و فقط به واسطه ظاهر مناسبی که دارند، وارد این حیطه می شوند.

  بهترین ظرفیت حال و حاضر کسب و کار؟

با توجه به شرایط پیش آمده، می توانیم از ظرفیت های موجود به برگزاری کلاس های آنلاین اشاره کنیم و استفاده از دستگاه‌های مدرن و تکنولوژی های  روز  در رشته تربیت بدنی اشاره کرد.

  پیشنهاد همکاری؟

1. مربیان و متخصصانی که پتانسیل مشتریان زیادی داشته باشند و از نظر رفتاری و فنی قابل قبول باشند.

2. اعطای نمایندگی به مراکزی که محیط فیزیکی قابل قبولی از نظر ما داشته باشند.

  حرف آخر…

در انتها تشکر می کنم از شما و همه دوستانی که این کار جذاب را انجام می‌دهند.

توصیه ام که به علاقمندان این زمینه کاری این است که قبل از هر چیز مطالعات میدانی خوبی انجام بدهند و حتما تخصص لازم را داشته باشند و سپس وارد این کسب و کار شوند، چون چیزی که از بیرون دیده می شود فرای مشاهده نتیجه است و بسیار ریزه کاری های خودش را دارد.

محمدحسین نفر

دکترای مدیریت ورزشی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *