نوآوری و فناوری در ورزش

نوآوری و فناوری در ورزش

امروزه مفهوم و کلمه نوآوری  یکی از کلید واژه ایی است است که مکرراً در فضای کسب‌وکار، مدارس، دانشگاه‌ها و، فدارسیون های و … حتی محیط‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مختلف شنیده می شود.  نوآوری ارتباط و پیوندی نزدیک با مفاهیمی مانند خلاقیت، اختراع، فناوری، و محصول دانش‌بنیان دارد.

نوآوری به زبانی ساده  ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و یا روش خلق و عرضه آن‌ها، با هدف پاسخگویی یا ایجاد بازارهای جدید و نیازهای متغیر مشتریان و مخاطبان است. موفقیت نوآوری وابسته به شناسایی و کشف فرصت‌ها و استفاده مناسب از آن‌ها است.

نوآوری در ورزش مفهوم جدیدی نیست، بلکه نشان دهنده تمام فرایندها و اقدامات جدید اتخاذ شده برای تسهیل یک مزیت رقابتی است. در حوزه  ورزش ، نوآوری ها و فناوری هایی که راه حلی برای یک مشکل یا نیاز از پیش شناسایی شده هستند، برای توسعه ورزش و به حداکثر رساندن تجربیات و عملکردهای افراد و سازمان ها بسیار مهم هستند. در این راستا پیشرفت های فناوری ورزشی بخشی از صنعت رو به رشد ورزش جهانی است.

در دنیای کنونی بقا و ماندگاری صنعت ورزش، وابسته و آمیخته با ابتکار و نوآوری می باشد. از آنجایی‌که صنعت ورزش علاوه بر دستاوردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی،  نقش عمده ای در رشد اقتصادی کشورهای مختلف  ایفا می کند، نوع آوری در صنعت ورزش نیز برای حکومت ها،  سازمان ها  و افراد اهمیت فراوانی دارد. بر این اساس امروزه شاهد رشد جمعیت مبتکر و مخترع خلاق صنعت ورزش در سرتاسر دنیا می باشیم که تلاش می کنند ضمن تطبیق با شرایط علم و فناوری دنیای کنونی، خدمات و بهره مندی از مزایای فعالیت های ورزشی را همراه با تکنولوژی و فناوری های ورزشی، برای سنین مختلف و جوامع مختلف فراهم کنند.

علم و فن آوری به سرعت در ورزش پیشرفت کرده و برای فراهم کردن مزیت رقابتی در ورزشکاران مؤثر است به طور ویژه ، با استفاده از فناوری هم در ورزش های انفرادی و هم تیمی، عملکرد ورزشکاران در محیط های تمرینی و رقابتی پیشرفت کرده است. در سالهای اخیر نرم افزار ها و اپلیکیشن های جدیدی در ورزش برای کمک به بهبود یادیگری، تمرین و عملکرد ورزشی  استفاده شده است. عملکرد ورزشکاران با استفاده از نرم افزار و سنسورهای دقیق کنترل می شود و از داده های حاصل برای بهبود توانایی فرد و تیم در طیف گسترده ای از رشته های ورزشی استفاده می شود.

بخش عمده ای از این تکنولوژی ها و فناوری های ارائه شده از دل کمپانی ها و شرکت های بزرگ و کوچکی ایجاد شده است که روزگاری کسب و کار کوچک خود را در شکل استارت آپی و با هدف ارائه راه حلی برای یک نیاز در حوزه ورزش شروع کرده و امروز به شرکت های تجاری بزرگ صنعت ورزش تبدیل شده اند.

بنابراین آشنایی با فرایندهای راه اندازی استارت آپ یا همان کسب و کارهای نوپا در حوزه ورزش و عوامل موثر بر موفقیت و شکست آنها بسیار اهمیت پیدا می کند. انشالله در سلسله مطالبی که از این به بعد در بخش وآوری و فناوری در ورزش ارائه خواهد شد تلاش می کنیمن به زبانی ساده و کاربردی مفاهیم کاربردی مورد نیاز کسب و کارهای نوپا در صنعت ورزش را در اختیار علاقمندان قرار داده و در این مسیر به معرفی استارت آپ ها و شرکت های برتر داخلی و خارجی صنعت ورزش بپردازیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *