فکر و خیال های توی سرتون رو همین الان دور بریزید!

فکر و خیال های توی سرتون رو همین الان دور بریزید!

Header-4

بدون اینکه بشناسمت یه چیزو در موردت می دونم. شرط می بندم وقت زیادی سر فکر کردن هدر میدی. می خوای اسمشو فکر کردن، نگرانی مضطرب بودن و یا هر چیزی که دوس داری بذارمن بهش میگم ذهن مشغول. اما با چی ؟ 99 درصد این افکار بدردت نمی خوره. ویلیام جیمز این قضیه رو به بهترین شکل ممکن بیان می کنه:

تمام زندگیم، درگیر فلسفه ی عملی، دانش عملی، کتاب های عملی و توصیه های عملی بودم. این ایده ی عملی بودن از فلسفه ی واقعیت گرایی یا پراگماتیسم میاد. یه عقیده ی رایج فلسفی که در قرن 19 در آمریکا آغاز شد. چارلز سندرس پیرس، استاد دانشگاه هاروارد، به عنوان ” پدر پراگماتیسم ” شناخته شده. ولی ویلیام جیمز، یه پزشک که فیلسوف شد، بود که واقعا به این فلسفه معنی داد. ویلیام جیمز در مورد این افکار، نگرانی ها و استرس ها میگه:

پراگماتیسم میگه مغز یه ابزاره. ذهنتون باید برای شما کار کنه نه ضدتون. افرادی که کنترلی بر ذهنشون ندارن باور ندارن که کنترل ذهن شدنیه. اونا میگن: ” این افکار خودشون میان من نمی خوام که به این چیزا فکر کنم. ” خب البته که با تمرین کافی می تونید. این یه مهارته. به بیان دیگه شما می تونید تصمیم بگیرید به چه چیزی فکر نکنید یا اصلا تصمیم بگیرید که فکر نکنید. و این یکی از مهم ترین و عملی ترین چیزهایی که می تونین تو زندگی یاد بگیرید. فقط فکر کنید به اینکه چقدر فکر می کنید و لیست افکارتون تمومی نخواهد داشت. همشون به معنای واقعی مزخرف محضن! می دونید این افکار با شما چیکار می کنن؟ حس گناه، عصبانیت و زجر بهتون میدن.

حالا ممکنه از خودتون بپرسید : ” چجوری باید به خودم یاد بدم که افکار بیخودیم رو دور بریزم؟

هوشیاری.

یه کش دور دستتون ببندید هر وقت متوجه شدید ذهنتون بی اراده شروع به کار کردن کرده اون کشو بکشید. در واقع نظاره کنید. از قالب خودتون بیرون بیاید و فقط نظاره گر افکاری باشید که توی سرتونه. در مورد خودتون قضاوت نکنید. حس حماقتم نکنید. اگه این کارو بکنید به این معنیه که دارید دوباره فکر می کنید

چیزی که لازمه به خودتون بگید اینه: ” ا… چه جالب! خب، حالا وقت برگشتن به واقعیته. ”

به واقعیت برگشتید؟ حس می کنید چشماتون دارن این متنو می خونن؟ گوشیتونو تو دستتون حس می کنید؟ دارید فکر می کنید چطور این اطلاعاتو تو زندگیتون پیاده کنید؟

عالیه. الان دارید از ذهنتون استفاده می کنید و نه ذهنتون از شما . حالا همین فرمونو بگیرید و برید. برای اینکه ذهنتون قوی ترین ابزار روی کره ی زمینه.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *