کاغذی ارزان که چندین بار پاک می شود و دوباره مثل روز اول می شود!

کاغذی ارزان که چندین بار پاک می شود و دوباره مثل روز اول می شود!

Header-3

امروزه تلاش بسیاری می کنیم تا کاغذ را هدر ندهیم- کاغذ ها را در سطل بازیافت می اندازیم و پرینت هایمان را دو رو می گیریم. اما اگر کاغذی وجود داشته باشد که چندین بار بتوان از آن استفاده کرد چطور؟ دانشمندان ماده ای را ساخته اند که دقیقا همین طور است.

مشکل دنیای امروز با کاغذ

امروزه به جای نامه فرستادن با پست حلزونی از پست الکترونیکی استفاده می کنیم. به جای کتاب های چاپی نسخه ی اینترنتیشان را می خوانیم و برای آگهی دادن به جای پخش تراکت معمولا از فیسبوک و اینستاگرام بهره می بریم. اما اگر فکر می کنید جوهر و کاغذ بلا استفاده اند، سخت در اشتباهید. بر اساس گزارش پیپر لایف سایکل، هنوز هم تولید کاغذ سالانه 2.8 درصد افزایش پیدا می کند. آژانس حفاظت محیط زیست ایالت متحده آمریکا برآورد کرد که در آمریکا، در سال 2013، کاغذ بازیافتی هر فرد به طور میانگین 124.85 کیلو بود. این گزارشات به طور واضح بیانگر این مسئله است که کاغذ هنوز هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما در یک دنیای ایده آل، اصلا لازم نیست که کاغذهایمان را به سطل بازیافت بیندازیم. محققانی که به این دستاورد رسیدند، تینگ وانگ، دایرونگ چن و همکارانشان به امید همین تحول این ماده را ساختند. این ماده ارزان قیمت و غیرسمی است. می توان تا 40 بار آن را پاک کرد و دوباره روی آن چاپ کرد تا قبل از این که کیفیت خود را از دست بدهد.

طرز کار این ماده

خود این محصول ترکیبی از تنگستن اکسید و پلی وینیل پیرولیدون است. اگر آن را 30 ثانیه در معرض اشعه ی UV قرار دهید رنگ سفید آن تبدیل به آبی تیره می شود. اگر استنسیل را وارد این معادله کنید، می توانید کلمات و عکس ها را روی آن ” چاپ ” کنید. نوشته ها و عکس هایتان تقریبا تا یکی دو روز ماندگاری دارند قبل از آن که خود به خود پاک شوند. اگر می خواهید این مدت را افزایش دهید، می توانید مقدار کمی از یک ماده ی شیمیایی به نام پلی اکریلونیتریل به آن اضافه کنید. با این کار مدت ماندگاری تا 10 روز افزایش می یابد. اگر می خواهید نوشته ها زودتر از دو روز پاک شوند فقط 30 دقیقه گرمش کنید. شاید پرینترهای آینده هم با نور UV کار کنند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *