فکر می کنید دویدن برای زانوهاتون ضرر داره؟ سخت در اشتباهید!

فکر می کنید دویدن برای زانوهاتون ضرر داره؟ سخت در اشتباهید!

Header-4

اگر دونده باشید احتمالا اینو شنیدید اگر هم دونده نباشید احتمالا این جمله رو گفتید: دویدن برای زانوها بده. خیلی تند نرید: تحقیقاتی که هر روز هم تعدادشون بیشتر میشه، نشون میده که دویدن نه تنها به سلامت زانوهاتون آسیبی نمی زنه بلکه باعث تقویتش هم میشه.

 

دلایل علمی این باور غلط…

گرچه ممکنه این حقیقت علمی خیلیا رو متعجب بکنه، اما برای دانشمندان چیز جدیدی نیس. در سال های 1980 تا 1989 تحقیقات نشون داد که دویدن نه با آرتروز زانو ارتباط داره و نه با بیماری های دیگه ی مربوط به انحطاط مفاصل. اما محققان اطمینان کامل نداشتن. بعضی از محققان معتقد بودن چیزهای دیگه ای- غیر از خود دویدن- باعث کاهش درد زانو میشه برای مثال دونده ها وزن کمتری نسبت به بقیه دارن که باعث میشه خطر بیشتر شدن مشکلات زانو رو کم می کنه. محققان دیگه ای هم بودن که دویدن رو چه در ایجاد درد زانوها و چه در برطرف کردنش بی تاثیر می دونستن.

در سال 2016 مطالعات انجام شده در ژورنال اروپایی فیزیولوژی کاربردی به چاپ رسید. در این تحقیق محققان از افراد ( مرد و زن ) خواسته بودن که تعدادیشون 30 دقیقه روی تردمیل بدوند و عده ای دیگه 30 دقیقه بشینن. در روز بعد، هر گروه برعکس اون کارو انجام داد. قبل و بعد از هر جلسه، از دست و مایع مفصلی زانوی افراد خون گرفته شد. ( مایع مفصلی ماده ایه که مفاصلتونو روان میکنه. ) بعد، محققان خون ها رو بررسی کردن تا بببینن یه سری عناصر در اون وجود داره یا نه. المان هایی مثل سلول های مربوط به التهاب زانو و ماده ای به نام پروتئین ماتریکس اولیگومریک غضروفی ( COMP ) که معیار سنجش آرتروزه. نتایج قابل توجهی به دست اومد: بعد از دویدن، زانوی این افراد سطح پایین تری از سلول هایی رو داشت که به التهاب مربوط میشن . به علاوه، سطح COMP در زانوشون کاهش و در خونشون افزایش پیدا کرده بود، گویا دویدن کمک کرده بود تا زانوهاشون موادی رو که مربوط به آرتروز میشه کم کنه. اما بعد از 30 دقیقه نشستن، سلول های مربوط به التهاب و سطح COMP بیشتر شده بود. بر اساس مقاله ای در نیویورک تایمز، نویسنده ی این مطالعه، رابرت هیلدال، نتیجه گرفته بود که آروم و ملایم دویدن ” نه تنها به زانوهای سالم آسیب نمی زنه بلکه از زانوها محافظت هم می کنه. ”

 

پس چرا من زانودرد دارم؟

دونده ها، خصوصا اونایی که تازه شروع کردن معمولا زانو درد می گیرن. اما این درد به ندرت به دلیل از کار افتادگی مفاصله. و معمولا هم خیلی راحت درمان میشه. مطالعه ای در مورد زنان مبتلا به سندرم درد کشککی- رانی- معمولا اون رو با نام ” زانوی دونده” میشناسن- انجام شد. در این مطالعه، نشون داده شد که یک برنامه ی تقویت سازی 8 هفته ای، که روی تقویت کفل ها و ماهیچه های میانی و کناری پاها متمرکز بود، تونست درد رو کاهش بده و توانایی دویدن رو بالا ببره. ضعف عضلات و عامل های دیگه ای مثل کفش های قدیمی و یهو مسافت طولانی رو دویدن می تونن دلیل زانودرد باشن. اگر زانو دردتون خیلی اذیتتون می کنه بهترین توصیه اینه که به دکتر مراجعه کنین. اما اجازه ندید ترس از زانودرد مانع از دویدن شما بشه. دویدن می تونه در حفظ سلامت زانوهاتون کمک کننده باشه.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *