قصد دارید یه عالم رزماری بخرید؟ حتما این کارو بکنید. برای مغزتون عالیه!

قصد دارید یه عالم رزماری بخرید؟ حتما این کارو بکنید. برای مغزتون عالیه!

Header-4

رزماری یه گیاه معطره که میشه کلی ازش استفاده کرد. برای چاشنی گوشت و سیب زمینی عالیه، به خونتون عطر خوبی میده و باعث تقویت حافظه ی فعال در بچه ها میشه! بله، بر اساس تحقیقات، رایحه ی انرژی بخش این گیاه برای مغز بسیار مفیده.

خیلی فراتر از چاشنی سیب زمینی کاربرد داره…

شمع هایی که عطر رزماری دارن رو روشن کنید! در می سال 2017، محققان بریتانیایی دانشگاه نورثمبریا با تحقیقاتی که ارائه دادن، ارزش این گیاه معطر رو چند برابر کردن. به گفته ی دکتر مارک ماس، محققان ابتدا کشف کردن که عطر روغن عصاره ی رزماری روند یادگیری رو در بزرگسالان بالا می بره- پس فقط برای مغز بچه ها خوب نیس… اخیرا محققان پی به تاثیرات مشابهی بردن که عطر این گیاه روی حافظه ی فعال بچه ها میذاره. این یافته ی جدید بسیار مهمه. می پرسید چرا؟ چون حافظه ی فعال ضعیف با عملکرد تحصیلی ضعیف ارتباط مستقیم داره.

رزماری در غذا

در مطالعات اخیر که در کنفرانس سالانه ی انجمن روانشناسی بریتانیا ارائه شد، 40 کودک 10 تا 11 ساله به دو گروه تقسیم شدن و یک گروه در اتاقی بدون عطر رزماری و گروه دیگه توی اتاقی که با روغن رزماری معطر شده بود به مدت 10 دقیقه موندن. بعد از اینکه یه سری بازی حافظه باهاشون انجام شد، مشخص شد بچه هایی که توی اتاق معطر بودن به طور چشمگیری عملکرد بهتری نسبت به اون یکی گروه داشتن. مخصوصا در بازی هایی که مربوط به یادآوری کلمات می شد.

اما چرا رزماری همچین تاثیری داره؟ طبق وبسایت بی بی سی، طب سنتی از خیلی وقت پیش ارتباط رزماری با حافظه ی خوب رو مشخص کرده بود. اما دکتر ماس تاکید می کنه که هنوز در مورد علت این پدیده بحث های زیادی وجود داره.

در یک کنفرنس خبری، دکتر ماس گفت علت تاثیر عطر رزماری روی حافظه می تونه این باشه که ” عطر این گیاه روی فعالیت های الکتریکی مغز اثر میذاره. ” نظریه ی دیگه ای هم هست که به ترکیب شیمیایی این گیاه اشاره می کنه، سنیول 1 و 8- همون ماده ی شیمیایی که عطر قوی رزماری بخاطر وجود اونه. سنیول 1 و 8 همچنین باعث افزایش ماده ای به نام استیل کولین میشه که پیام های خاصی رو در اعصاب منتقل می کنه. جالبه که تو داروهای بیماران دچار زوال عقل، این ترکیب شیمیایی یافت میشه. تازه، وقتی عطر رزماری رو استشمام می کنید تاثیرات نورولوژیکی اون بیشتر هم میشه. حتما به فکر خرید یک افشانه ی رزماری باشید!

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *