چگونه سریعا علائم سکته را سریع تشخیص دهیم؟

چگونه سریعا علائم سکته را سریع تشخیص دهیم؟

Header-4

سکته شوخی بردار نیست. اما اگر تا سه ساعت اول بعد از بروز نشانه های سکته، فرد تحت درمان قرار بگیرد حداقل تا 30 درصد از نقص عضو وخیم جلوگیری می شود. در این مقاله به چهار نکته ی ساده می پردازیم تا بتوانید سریعا سکته را تشخیص دهید.

4 نکته برای نجات یک زندگی

برای آن دسته از افرادی که نمی دانند سکته دقیقا چیست، باید بگوییم سکته حمله ای به مغز است. توصیف کلینیک Mayo از این پروسه چنین است: ” سکته زمانی رخ می دهد که خون رسانی به بخشی از مغز قطع شده و یا به شدت کاهش پیدا می کند. در نتیجه اکسیژن و مواد مورد نیاز به مغز نمی رسد و در طول چند دقیقه سلول های مغز شروع به مردن می کنند. ” سکته می تواند در اثر عروق مسدود شده ( سکته ی ایسکمیک ) و یا قطع شدن رگ خونی ( سکته ی هموراژیک ) باشد. بنابراین بله! فردی که سکته کرده است وضعیت اورژانسی دارد. تقریبا هر ساله 795000 آمریکایی در اثر سکته جان خود را از دست می دهند. بیشتر این افراد بالای 65 سال سن دارند.

سکته قلبی

یک خبر خوش! اگر یاد بگیرید که سریع سکته را تشخیص دهید و بی معطلی دست به کار شوید، در بهبود فردی که سکته کرده بسیار تاثیر خواهید داشت. طبق انجمن بین المللی سکته، نکات زیر کمکتان می کنند تا رایج ترین علائم سکته را تشخیص دهید و سریعا برای درمان فرد اقدام کنید:

  1. صورت: از فرد بخواهید لبخند بزند. به متوازن بودن لبخند دقت کنید. اگر لبخند فرد نا متوازن باشد و یا یک طرف صورت شکل طبیعی خود را نداشته باشد می تواند هشدار دهنده باشد.
  2. دست ها: از فرد بخواهید دو دست خود را ( از شانه تا نوک انگشتان ) بالا ببرد. به اینکه آیا دستشان می افتد یا بی حس و ضعیف است و یا می لرزد توجه کنید.
  3. دشواری در بیان: از فرد بخواهید تا عبارت ساده ای را تکرار کند. بیان بریده بریده هشدار دهنده است.
  4. زمان: اگر هر کدام از این نشانه ها را در فرد یافتید، فورا به اورژانس زنگ بزنید.

حتی اگر شک دارید، سریعا اقدام کنید

بر طبق هلث لاین، دنبال نشانه هایی مثل غش کردن، ضعف، نفس نفس زدن ، گیجی، تغییرات رفتاری، هذیان گفتن، حالت تهوع، درد، تشنج، و حتی سکسکه باشید. اگر شک دارید، جانب احتیاط را رعایت کنید و به اورژانس زنگ بزنید. با این کار شما می توانید یک زندگی را نجات دهید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *