صفحه ی شکسته ی گوشی معنایی نداره، خودش درست میشه!

صفحه ی شکسته ی گوشی معنایی نداره، خودش درست میشه!

Header-3

شخصیت والورین تو کارتون ایکس من رو می شناسید؟ همونی که زخماش خوب میشد. یه بچه رو در نظر بگیرید که عاشق شخصیت والورین باشه.. این بچه بزرگ شده و دانشمند شده. این دانشمند چی اختراع می کنه؟ خب معلومه! ماده ای که خودش خودشو جوش بده و اگه خراب شد مث روز اول بشه. آیفون والورین می تونه به سرعت خود والورین، خودشو بازسازی کنه.

ماده ای با قدرت خارق العاده

محققی به نام چائو وانگ اخیرا در اطلاعیه ی رسمی انجمن شیمی آمریکا (ACS ) گفته که : ” وقتی بچه بودم، والورین رو می پرستیدم… میتونست دنیا رو نجات بده اونم بخاطر اینکه میتونست خودش زخماشو التیام بده. ” وانگ روی ماده ای کار کرد که میتونست بعد از آسیب دیدن، خودش جوش بخوره. نتیجه ی کار پلیمری بود که دنیا رو متحول کرد.

tableofcontentsimage2-jpeg

کلید اختراع ماده ای با قدرت خارق العاده چیه؟ پیوند شیمیایی. برای اینکه ماده ای بتونه قدرت خود ترمیمی داشته باشه باید پیوند ها ی شیمیاییش غیر کووالانسی باشه- یعنی بتونه بشکنه و بارها و بارها بازسازی شه. دانشمندان قبلا پلیمرهایی با قدرت خود ترمیمی ساخته بودن.این پلیمرها یه مشکلی داشتند. پیوندهای غیر کووالانسی استفاده شده در آن ها برای استفاده در وسیله ای که رسانا باشه مناسب نبود. مثل صفحه ی گوشی های هوشمند و یا ربات نرم. ماده ای که وانگ و تیمش استفاده کردند از ذراتی تشکیل شده بود که برهم کنش یون دوقطبی را تشکیل می دادن. بر هم کنش یون دوقطبی نیرویه که بین یون هایی که در آن برق جریان داره و مولکول های دو قطبی تشکیل میشه. این نیرو برای انتقال دادن برق خیلی بهتره. علاوه بر این، این ماده ی جدید میتونه 50 برابر اندازه ش کش بیاد و وقتی از وسط نصف شد خودشو دوباره بازسازی کنه.

photo(2)

 

این برای گوشی هوشمند شما چه فایده ای داره؟

وانگ در یک کنفرانس مطبوعاتی مرتبط با این موضوع توضیح داد: اگه گوشی های هوشمند با این ماده ی جدید ساخته بشن، قادر خواهند بود صفحه و یا حتی باتری خودشون رو بازسازی کنند. این ماده فقط در عرض 48 ساعت میتونه تمام خصوصیت های مکانیکی خودشو برگردونه. خصوصیاتی مثل رسانایی و انعطاف. دیگه چی؟ بیشتر ترکیبات این ماده تقریبا ارزونن.

وانگ به بیزینس اینسایدر گفت معتقده تا سال 2020 این ماده ی خود ترمیم کننده در باتری ها و صفحه ی گوشی ها استفاده خواهد شد. او توضیح داد: ” در عرض 3 سال، محصولات بیشتری که این قابلیت رو داشته باشن به بازار خواهد آمد. این محصولات زندگی ما رو متحول می کنن. باعث میشن گوشیهامون کارآیی خیلی بهتری داشته باشن. ” خب این خبر برای ما عالیه! به زودی، دیگه افتادن آیفونتون مساله ای نخواهد بود.”

26703iBA72DA3387F19164

 

منبع: telegraph.co.uk

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *